Regler Du måste vara registrerad för att göra inlägg.
Namn: D-Mon
Hemort: London Sänt: 2026-06-23 18:46:00
...är det sant att kling & klang (Fredde&Steel) tsm med Takkula missat Angelo?!
Oups... men de har säkert andra afrikanska yttrar på G;)
Namn: Opolo
Sänt: 2026-06-23 18:03:00
Tror vi missat rejält på Angelo tyvärr. Mössan i handen om det stämmer att Takkula ville se honom live en gång till och gick bet på det.
Namn: Murmeldjur
Sänt: 2026-06-23 17:27:00
Hej, nyreggad för inlägg på forumet men har med intresse följt diskussionerna i ganska många år.
Precis som alla andra vill jag att vi vinner alla matcher, vare sig det är serie, cup eller träningsmatch. Men träningsmatcher är ju ändå lite annorlunda. De är ett tillfälle för tränaren att prova och testa. Prova nya spelare, andra roller, nya varianter i spelet mm. Ibland blir det bra, ibland blir det dåligt. Men oavsett bra eller dåligt så ger det svar på olika frågor som tränaren har. Svar som kan vara nog så viktiga i kommande, viktigare matcher.
Självklart ska vi inte vara nöjda med en förlust, jag är också besviken. Men jag tror vi bör vara lite försiktiga med att ta en förlust i en träningsmatch som intäkt för att vi kommer att spela i Superetten nästa år.
Jahopp, den tilltänkta Yohanna-ersättaren som vi lockat och pockat på i ett års tid väljer alltså värsta antagonisten istället. Vill ju gärna tro att det beror på att vi har något bättre på gång, men magkänslan säger något annat.
"Vi kommer inte upp i nivå"....när förväntas "vi komma upp i nivå"? Träningsmatcher är ett bra tillfälle för att skapa en vinnarkultur....
Namn: Johnny Scuba
Sänt: 2026-06-23 13:15:00
Discofisken
Hallå där! Det här är GF och här inne vill vi inte veta av något annat än ett linjärt tänkande.
Namn: Discofisken
Sänt: 2026-06-23 13:09:00
Det måste väl vara ok att vara kritisk/besviken över en förlust oavsett om det är en träningsmatch, eller inte?
Jag tycker inte heller att det tillför något att börja ropa om superettan, det är en eventuell konsekvens om inte laget tar fler poäng, oavsett hur det ser ut på vägen dit.
Jag tycker att vi gör rätt med den "nya" vägen. Men jag blir oxå lika arg när vi presterar dåligt. Båda tankarna får plats i huvudet samtidigt.
Namn: solnajojje
Sänt: 2026-06-23 10:53:00
Heron Stone rat Amel spelade hela 2A halvlek…
Men ja det va en träningsmatch . Första matchen efter semestern . Viktigt att få matchminuter i benen på spelarna . Samt fortsätta jobba vidare på spelidén . Som en så länge sitter bra mellan straffområdena . Men vi saknar kvalité i respektive straffområde. Både offensivt och defensivt .
Namn: Stefanellis_tröja
Sänt: 2026-06-23 10:41:00
Heron Stone Rat
Pittas
Namn: Heron Stone rat
Sänt: 2026-06-23 10:25:00
”Bara en träningsmatch”? Det var väl en träningsmatch också för Kalmar, i så fall.
Jag tror många sätter alldeles för stort hopp till de fantastiska nyförvärv vi ska få in om någon månad. Det är verkligen inte lätt för en spelare, hur bra han än är, att direkt anpassa sig. Nytt spelsätt, nya lagkamrater och tränare. Kanske ny bostadsort och nya privata förhållanden.
Mujanic är ett bra exempel. En dokumenterat bra spelare som värvades för att styra vårt mittfält. Efterträdare till Anton var det väl tänkt. Vad är det som inte funkar? Fick han ens komma in mot Kalmar?
Någon som vet mer om honom?
Namn: AIK-Kosmos
Sänt: 2026-06-22 23:58:00
Vänligen nämn inte för trollet att fotboll är en människas sport. Där det samlas folk för att kolla på 22 startsspelare.
"Den högsta publiksiffran som någonsin noterats är 174 000 (enligt Fifas hemsida) som såg Brasilien-Uruguay (1-2) 1950. Det är den officiella siffran, en del källor anger ännu högre siffror, en siffra som ofta nämns (bl.a. i Guinness rekordbok) är 200 000."
Avd publik i vm.
"Under grundserien för MLS 2025 var den genomsnittliga publiksiffran 21 988 åskådare per match. Den totala publiksiffran för hela säsongen landade på drygt 11,2 miljoner fans.Detta innebar en minskning med cirka 5,4 % jämfört med det historiska rekordet från föregående år (23 234), men innebar ändå att ligans popularitet låg kvar på en stark nivå i linje med de senaste årens."
Namn: ragulf
Sänt: 2026-06-22 23:51:00
finskAIKtango
Kan man inte kräva att spelarna gör sitt bästa även om det är träningsmatch?
Att spela lite "skön" träningsmatch gör man väl på lagets egna träning.
Namn: finskAIKtango
Hemort: La onda Sänt: 2026-06-22 21:49:00
Chilla
Alla
Det har idag varit en ”skön” träningsmatch ungefär som när du ( OM du) går till gymmet och håller igång för att inte gå ner sig.
Låt vara att allt inte är perfekt men vi är iaf inte bajen och deras plastmatematiker som räknar 1+1 = 500
Vi är en konstant svensk och skandinavisk gigant oavsett resultat mot Kalmar under sommarlovet
Håll ihop alla och sluta gnäll som f ***or
Namn: Karlbergskanalen
Sänt: 2026-06-22 21:39:00
Det är frustrerande att vi som Elisa_1492 skrev är en VFK från Ayari och ytterligare någon lite större transfer ifrån att kunna spendera vad som krävs för att förstärka ordentligt. Även om allt det där går i lås till slut kan pengarna lika gärna dyka in efter att vårt fönster stängt eftersom bland annat Premier League stänger aningen senare.
Illa nog att matchen mot Götet går av stapeln innan fönstret öppnar, och ska väl mycket till att eventuella nyförvärv skulle få starta utan de sedvanliga inskolningsveckorna.
Namn: Karlbergskanalen
Sänt: 2026-06-22 21:28:00
Angel Avdic skriver nu att diffen är en läkarundersökning ifrån att värva Agbejoye som vi bekant haft på radarn minst ett år. Har vi något bättre på gång, eller är vi sena på bollen som Flempanrat är inne på?
Namn: Bidd
Sänt: 2026-06-22 21:21:00
Bergsget; alltid lika upplyftande att se att det finns optimister. Självklart kan vi hänga kvar, behövs bara lite stolpe in och lite skador på kommande motståndare,’
Allvarligt, det AIK som idag finns tillgängligt i vår trupp är solklart en kandidat att få spela Superettan 2027. Att vi lyckats hitta en diamant i Afrika som ger oss 170 millar räddar oss inte kvar eftersom i stort samtliga övriga under 23 år inte är nära att hålla bra allsvensk nivå. Fakta. Självklart kan det se annorlunda ut men det behövs minst tre, troligen 4 nyförvärv, en i varje lagdel, som samtliga är bättre än den bästa vi har idag i varje lagdel, för att säkra nytt kontrakt. Toppa det med ett stort frågetecken för vår tränare.
Namn: Schalke
Sänt: 2026-06-22 21:05:00
Vi problem.. stora problem defensivt precis som landslaget, hyggligt trevlig offensiv men noll koll bakåt, lite trött på det här synsättet att bara tänka offensiv, kasta in anfallare efter anfallare och det ska lösa problemen, nej länge leve dala Dahlkvistfilosofin!
Namn: Bergsget
Sänt: 2026-06-22 20:41:00
Bidd,
Om du anser att truppen är så usel som du skriver kan du inte skylla på tränaren. Han kan ju inte trolla.
Du anser att vi har en trupp för S1:an men vi ligger 10:a, det innebär att JS har överpresterat.
Oavsett är detta ett omstrukturerings år och jag tror inte vi riskerar att åka ur.
Namn: Trollet
Sänt: 2026-06-22 20:34:00
Så här skriver du och påstår och påstår att jag påstår objektivt felaktiga saker:
"Inkastade föremål tror jag också skett vid några målfiranden, med skillnaden att ingenstans utanför Sverige avbryter man matcher om en plastmugg nuddar gräset.
Också har man ju schemalagda vätskepauser/reklamavbrott som är längre än dom flesta avbrott för rök i allsvenskan"
Ha en bra kväll.
Namn: solnajojje
Sänt: 2026-06-22 18:49:00
Karlbergskanalen Cisse bör du tyvärr inte räkna med på ett tag …
Namn: ilimor
Sänt: 2026-06-22 18:43:00
Trollet
Ja att vi skulle komma överens är väl osannolikt och min poäng var inte att komma överens, utan att påpeka att du bygger resonemang utifrån objektivt felaktiga saker som att det inte skulle vara något stök på gator i samband med VM eller inte kastas in saker från läktarna. Håller vi oss till korrekta beskrivningar så är det okej att vi har olika åsikt eller uppfattning.
Vad för funktion fyller vätskepaus om vädret inte kräver det? En införd timeout typ? Det är en förändring av sporten jag inte skriver under på. Vätskepaus efter behov har vi ju alltid haft, det kan fortsätta vara så. Dom har ju också haft olika längd beroende på ex sändande bolags reklam där matchen fått invänta Fox vid några tillfällen.
Namn: Bidd
Sänt: 2026-06-22 18:42:00
Den fotboll som vår nya tränare ville spela och som gav en högvinst när Häcken fick en man utvisad i svenska cupen visade sig sen vara ett korthus som rasade ihop med allsvenskans sämsta försvarsspel, inte minst på alla fasta mot oss. Nu vill han rätta till det med resultat allsvenskans svagaste anfalls-spel och fortsatt rassligt försvar. Ja jag vet att vår trupp är supertunn med flera som absolut inte ska platsa i en AIK-trupp. Likt förbannat måste jag bara sätta ett stort frågetecken kring vår nye tränare. Och den kombon med svag trupp och svag tränare kommer troligen att ta oss ner i Superettan 2027.
Namn: Karlbergskanalen
Sänt: 2026-06-22 18:31:00
Hydro:
Låter som 10x mer på en halvlek än vad Nissen visat upp på ett gäng matcher.
Heron Stone rat:
Nä ska ju inte dra för stora växlar av en halvlek, men Hagen låter som ett vettigt fjärdealternativ bakom ett nyförvärv, Cisse och Sotte. Fler mittbackar än så vet jag inte om truppen behöver.
Med Sottes skadehistorik på senare tid kanske Hagen skulle få några inhoppsminuter slutet av ett par matcher?
Sen kan man ju bli lite besviken på att inte andra yngre spelare som kommit på senare tid lyckats bevisa motsvarande. Tänker framförallt på Olofsson, Nissen och Helm. Såklart att skador stört, men kan inte skaka av tanken på att vi sköt rejält brett från höften förra året för att få in billiga unga alternativ som inte skulle belasta varesig utlänningskvot eller plånbok. Nu sitter vi där med en gigantisk trupp istället när vi uppenbarligen redan haft bättre talang i ungdomsled hela tiden.
Namn: Heron Stone rat
Sänt: 2026-06-22 18:27:00
Hagen kommer från vår U19 men har inte fyllt 19 än. Kul att han var bra men vi kan nog inte bygga försvaret på en 18-åring.
Namn: Medlem1965
Sänt: 2026-06-22 17:38:00
Om vi ändå ska vara dåliga så borde vi vara billiga. Dyra och dåliga är en usel kombination.
Namn: Hydro
Sänt: 2026-06-22 17:32:00
Det Hagen visade under sina 45 minuter är ju liksom en våt dröm gällande mittbackar.
Stor, stark, snabb, vek inte en tum i närkamperna, tvekade aldrig, visade bra IQ när han föll och tog upp löpningar vid rätt tillfälle och inte sprang bort sig (Se och lär Hien)
Såg hyfsad ut med boll också, visade prov på mod med bollen med nån cross boll och distansskott (som iofs var vardelöst, haha)
Utan att krydda, visst fan måste han ha haft 6-7 bollvinster på Kalmars planhalva?
Namn: Kakmonstret
Sänt: 2026-06-22 17:26:00
Karlbergskanalen/ Stämmer! Mittback.
Namn: Karlbergskanalen
Sänt: 2026-06-22 17:17:00
Kakmonstret:
Tack för rättelsen!
Inte så mycket info på Hagen tillgängligt där ute, spelade han mittback?
Namn: Hydro
Sänt: 2026-06-22 17:10:00
Dagens enda positiva, Kalle Hagen, den där halvleken lovar gott.
Namn: Kakmonstret
Sänt: 2026-06-22 17:10:00
Karlbergskanalen/ Flataker lirade i andra halvlek. Bedrövlig insats överlag. Men Kalle (?) Hagen i backlinjen imponerade på mig. Riktig rejäl i varje situation.
Namn: Karlbergskanalen
Sänt: 2026-06-22 16:57:00
Ser att Flataker blev kvar på bänken hela matchen, tolkar det som ett ytterligare fruktlöst försök med Ayari som central anfallare? Hade vi bud på Erik 20-25 MSEK i vintras och valde att behålla?
Namn: Rotborsten
Hemort: Solna Råsunda Sänt: 2026-06-22 16:56:00
AIK är på dekis som många ggr förr. Vi har sällan haft en bra ledning. Gubbar som bara putsar klubbnålen och rättar till slipsknuten. De solar sig mest och är halvvakna på årsmöten och i festlokalen.
Namn: Forever
Sänt: 2026-06-22 16:43:00
Vi måste värva in tungt framåt, en riktig jäkla bra striker
och yttrar. En rejäl mittback, annars har vi helt ok spelare.
Namn: Medlem1965
Sänt: 2026-06-22 16:35:00
Är inte behovet att spela ihop ett lag större än att visa upp spelare från P-19 som inte ens är i A-truppen?
Vi har en extrem tuff öppning i allsvenskan med Blåvitt och Mjällby borta, GAIS hemma och Häcken borta. Vi måste spela ihop ett lag.
Namn: Kakmonstret
Sänt: 2026-06-22 16:21:00
Vad är det för domare som dömer. Man vet ju inte om man ska skratta eller gråta.
Namn: Flempanrat
Sänt: 2026-06-22 16:11:00
Ritorpsdrutten
Vi kan ju fortfarande värva och göra klart med spelare redan nu, även om övergången inte genomförs förrän fönstret öppnar.
Varför ska vi alltid vänta till sista minuten?
Namn: SiggeSluk
Sänt: 2026-06-22 16:10:00
Vi har ju tappat kvalitet. Bra att det blir en realitycheck redan nu. Vi har spelare som är 2+ och 3+. Vi har väl knappt nån spelare som är 4+ bortsett från Nordfeldt. Sen har vi ett antal spelare som måste skeppas.
Namn: Ritorpsdrutten
Sänt: 2026-06-22 15:57:00
Bidd - du vet att sommarfönstret öppnar 8 juli va?
Inte ens med Elon Musk som VD hade vi kunnat värva in spelare här och nu
Jag konstaterar att Kälmäh gör ett mål som är solklar offside och ett annat som är misstänkt hands samt tabbe från Edh som gör sin första halvlek på typ 1 år
Namn: Berns-92
Sänt: 2026-06-22 15:56:00
Hua, hösten blir en pärs, rikast i superettan eller sikta mot topp 3 i Allsvenskan nästa år? Magsåret börjar redan att jobba..
Namn: Bidd
Sänt: 2026-06-22 15:52:00
Alla verkar Happy med vårt unga lag och ut med alla gamla. Vi håller bara på att glömma en sak. Vi kommer vara ett superettanlag 2027. Men vår VD och styrelse är ändå Happy, mkt ungt och pengar på banken….
Namn: Kakmonstret
Sänt: 2026-06-22 15:48:00
Jaha. Det var ju roligt med lite allsvensk fotboll igen. 2-0 i halvlek mot usla Kalmar. Fan va dåliga vi är. Kvalité in är ett måste om vi ska överleva allsvenskan. Det här ser ruskigt svagt ut. Ingen som sticker ut överhuvudtaget.
Namn: Utmedpacket
Sänt: 2026-06-22 12:36:00
Tack Isidor för uppdatering, då är det nog bara vanlig återhämtning där.
Namn: Heron Stone rat
Sänt: 2026-06-22 11:33:00
”Vätskeavbrotten” är egentligen reklamavbrott. Man gör paus vare sig det är varmt eller inte. Roligare med bengalavbrott, då har man åtminstone något att titta på.
Namn: IsidorB
Sänt: 2026-06-22 10:54:00
Stanley körde rehab igår. Kom hem från landslag suppdrag typ1-2 dagar sen. Just sayin
Även Sotte tog det delvis utanför alla övningar
Namn: Utmedpacket
Sänt: 2026-06-22 10:41:00
Stanley ej uttagen idag känns lite som att det skulle kunna vara något på gång där.
Namn: Trollet
Sänt: 2026-06-22 09:37:00
Ilmor Du vet hur långa avbrotten är när du går på matchen i USA till skillnad mot allsvenskan.
Avbrotten med vätskepaus fyller till skillnad mot allsvenskan en funktion. För att vara tydlig, du och jag kommer nog inte enas om vad som är supporterkultur och vad som är huliganism men vi hejar åtminstone på samma lag.
Namn: ilimor
Sänt: 2026-06-22 08:45:00
Trollet
Bråk utanför arenorna har det ju varit, ex mellan Uzbekistan - Colombia och Argentina - Algeriet.
Inkastade föremål tror jag också skett vid några målfiranden, med skillnaden att ingenstans utanför Sverige avbryter man matcher om en plastmugg nuddar gräset.
Också har man ju schemalagda vätskepauser/reklamavbrott som är längre än dom flesta avbrott för rök i allsvenskan.
Namn: Trollet
Sänt: 2026-06-22 08:33:00
Konstigt att de överhuvudtaget har publik på.fotbolls-VM. Inga bengaler, inga grejor som kastas in oå planen, inga bråk utanför eller inne på arenan, inga långa avbrott på grund av rök och stök.
Ändå kommer tiotusentals fotbollsfans till matcherna, helt galet. Fotbollsvärlden har blivit helt crazy.
Namn: Elisa_1492
Sänt: 2026-06-22 08:31:00
Flix
Ja det är mycket möjligt att man kan göra ännu tyngre investering i truppen. Håller helt med om att man gärna får ta in mer färdiga spelare runt 20 år som kan kosta runt 25 att ta in. Det borde vara ett delmål att kunna ersätta sålda spelare med den kategorin spelare och samtidigt fylla på med billigare ofärdiga talanger.
Personligen hoppas jag detta kommande fönster att vi bygger om ganska ordentligt. Försök avyttra alla äldre/etablerade spelare som inte är topp i serien eller i alla fall riktigt stabila. Ta in en central stjärna i varje lagdel med ledaregenskaper och bygg på med nya talanger.
Blir intressant att se trupppen till dagens match .
Zadok och Celina har lämnat .
Helm och Eskil är bägge i full träning .
Kommer tex Shilla vara med i A idag ?
Får vi se Kevin och Victor på varsin kant ?
Iochmed att Dino är avstängd nästa seriematch . Startar då Amel brevid Yannick centralt ?
Namn: Flix
Sänt: 2026-06-21 23:58:00
//Elisa_1492
Om även Ayari och Wilson går så lär nettot tillsammans med Yohanna ligga nära en kvarts miljard. Om ålder, spelaregenskaperna och löneanspråk är de rätta finns det bra mycket mer än 50 MSEK att kunna investera i spelarköp
Jag ser inte varför man inte skulle kunna lägga uppemot 25 MSEK på en spelare i 20 årsåldern om den bedöms till redan till hösten kunna platsa i vår startelva. Och sedan med samma premisser göra tre affärer till i samma storlek och dignitet. Är spelarna de rätta så ser jag att det vore rent av korkat att inte placera en betydande del av transfernettot i nya unga spelare.
Namn: Patera
Sänt: 2026-06-21 23:29:00
Bidd//
Jösses.Kanske läge att respektera andra åsikter utan att dravla iväg i refrenser från andra världskriget...20 miljoner ryssar offrade sitt liv liksom...
Eftersom jag gillar fotboll live var jag på match i dag, serieledande AIK P16 tog emot Djursholm i Allsvenskan Norra. AIK leds ju av Nebojsa medan "Djursan" hade förstärkt med den tidigare guldhjälten och AIK-tränaren (med mera) Patrick Englund. Nebojsa hånade med glimten i ögat Englund för att han hade samma frisyr som 1998 - den senare bet tillbaka och sa att "Nesh" lagt på sig några kilon...
Hur gick matchen då? Inga konstigheter, AIK vann med 5-2. Serien går nu in i uppehåll.
För övrigt noterar jag att Yussuf Saleh, verkligen en guldkille, gjorde comeback för Rinkeby United i dag. Mutumba är också på plan men Guidetti, Milosevic och Stefan Silva saknas.
Den här sidan har laddats 156799235 gånger sedan 1999-09-14