Originalet av inlägg:1525576
Redigerat:2026-10-10 19:30:00
Acke Black: mot bättre motstånd (såsom jag tror vi menar med viktiga matcher) så tillåts vi inte dutta runt bollen i samma låga tempo och vips så är vi betydligt mer samlade i försvaret. Precis som för de ”sämre” lagen vi möter är det mycket enklare att stå lågt och hålla laget tajt och satsa på kontringar där vi mänger med kvalité i laget för att hota.
GAIS försökte ju spela lite högre som på vårat sätt och blev straffade för det, likaså Mjällby borta och flera andra lag. Jag blev lite matt i halvtid när JR (och säkert många fler) kändes sig hyfsat nöjda med bollinnehavet trots att vi återigen knappt skapar något rejält och släpper till farliga chanser bakåt. Det blir så oerhört symptomatiskt att vi lyckas skapa något när vi frångår våra kontrollerande principer och spelar mer på fart och chans.
Nyckeln för mig är vårt anfallsspel. Skulle vi skapa mer och farligare målchanser så hade det kostat mer för lagen vi möter att försvara lågt, men det är inte särskilt jobbigt för dem såsom vi spelar nu. Fanns många situationer idag när våra centrala mittfältare hade kunnat transportera bollen 10-20 meter framåt och skapat rörelse istället för att först statiskt stanna till och behandla bollen två-tre tillslag, först därefter titta upp och konstatera att BP återigen samlat sig för att sen tvingas passa bakåt eller sidledes där samma mönster återupprepades.
Jag tycker inte vi fick ut något med Assadi till höger. Vi kommer liksom inte hela vägen ner med honom utan det stannar upp och sen ska han försöka hitta nån omöjlig lucka centralt bland 3-4 försvarare. Hade gärna sett att vi försökt dra isär mer med fart - flera av exempelvis Carlstrands mål har ju varit snabba spel snett inåt bakåt och inte snett inåt framåt när försvaret hunnit samla sig. Nu är väl inte Assadi den spelartypen och han har andra kvaliteter (som vi inte fått särskilt mycket utväxling på).