Originalet av inlägg:1525172
Redigerat:2026-09-21 19:57:00
Jag tycker också vi har lovande ytterbackar (och jag tycker både Thycho och Edh håller duglig allsvensk nivå alltsomoftast, t.o.m. riktigt bra ibland) - men jag kan inte se exempelvis Wilson som en direkt avgörande faktor för succé eller förfall (minns att han blev utbytt i paus hemma mot Sirius). Jag tror även att Aziz kommer bidra, men han har inte spelat ytterback så ofta senaste månaderna och steget upp från Superettan är inte alltid helt enkelt som vi redan vet.
Jag ser liksom inte att våra så kallade ”svaga” ytterbackar/wingbacks är den enskilt största anledningen till våra problem, varesig ifjol med MT eller i år med JR. Hade Thycho och Edh startat i låt oss säga Häcken så tror jag inte att Häcken per automatik skulle få otroligt svårt att göra mål mot lag som backar hem. Möjligtvis att de skulle påverkas positivt/negativt defensivt (jag kan dem för dåligt), men att offensiven helt skulle stanna av på grund av klassen på våra ytterbackar är mer tveksamt? Att svaga spelarinsatser kan påverka resultat i enskilda matcher är en sak, men just våra återkommande svårigheter mot framförallt lägre stående försvar tyder väl på någon mer systematisk svaghet.
Sen vill man ju såklart alltid ha bättre spelare, antingen att talang blommar ut eller att vi värvar in. Det är ju bara det att ytterbackar som både är löpstarka, markerings- och brytningssäkra och med teknik och fart kan vinna 1vs1 tenderar att snappas upp av top-5 ligor rätt omgående. Det blir oerhört svårt om vi (med vår taktik eller strategi?) skulle vara beroende av spelare på den nivån för att kunna göra 2-3 mål mot Halmstad eller inte släppa in 4 mål mot VSK hemma. Om det krävs ytterbackar av Real Madrid-klass för att vi ska få till vårt spel så är det inte ytterbackarna det är fel på.
Sen tror jag absolut inte att JR är nöjd med detta, skador och omsättningen i truppen spelar säkert stor roll tillsammans med svårigheterna att få till bra träningar när halva laget är skadat och resterande behöver gå på halvfart för att hålla sig hela.
Det är väl bara det att HBK igår, och en mängd andra matcher med massa bollinnehav som sällar leder till målchanser, ger mig svår PTSD från sista svängen med Norling. Just nu kämpar jag med att förstå syftet med detta - motståndet (eller vi själva för den delen) kan såklart inte göra mål så länge vi passar runt runt i backlinjen och till vår felvända 6:a - men så fort vi åker på lite press så blir det autostrada för motståndarna. Hade vi öst på framåt för fullt konstant hade jag fattat att det uppstår luckor bakåt, men det är ju inte där det fallerar sett till hur få målchanser vi skapar i dessa matcher.
Rubin: håller med om precis allt.