Originalet av inlägg:1524102
Redigerat:2026-09-03 22:02:00
Jag tror att vi säljer Kouame. Hans toppar är väldigt höga och han har definitivt en X-faktor, men samtidigt är hans lägstanivå alldeles för låg. Han försvinner ofta ur matchbilderna och jag tycker att han ibland ser lite loj ut. Dessutom saknar jag fler maxlöpningar från honom.
Det är inte bara offensivt det har svajat heller. I början av säsongen stod han för några riktigt svaga beslut i det defensiva arbetet och i sina markeringar, misstag som direkt kostade oss mål. Det känns också talande att vi numera i princip har plockat bort honom helt från defensiva hörnor.
Jag tror också att Assadi kommer att ta rollen som falsk nia, och då blir det ännu mindre plats för Kouame i truppen. Särskilt om Ayari dessutom är på väg tillbaka.
Om det handlar om 40 MSEK netto, alltså efter agentarvoden, vidareförsäljningsklausuler och liknande, så tror jag att det är vår tredje största försäljning någonsin. Inom marknadsföring brukar man prata om en ROI på 3, det vill säga att varje investerad krona ska ge tre tillbaka. I det här fallet får vi fyra gånger pengarna, vilket är väldigt bra. Jag tycker därför att det vore bättre att investera i Kagawa och ytterligare någon spelare istället.
Synd att vi inte tog in Okpala. Dels eftersom en försäljning av Kouame verkar ha varit på gång, men också eftersom vi sannolikt kommer att få bra bud på både Filling och Carlstrand i vinter, bud som kan bli svåra att tacka nej till. För att ha en successionsplan på plats hade det varit ett klokt drag på längre sikt. Jag tror han hade varit väldigt spännande dessutom.
Jag tror att vi säljer Filling i vinter, men jag hoppas verkligen att vi lyckas behålla Carlstrand över vintern. Han känns svårare att ersätta på kort sikt och vi har inte samma alternativ på högerkanten som vi har på vänster och skulle vara väldigt viktig för oss även nästa säsong.