Originalet av inlägg:1523967
Redigerat:2026-09-02 11:38:00

Långtharjagfärdats, jag håller faktiskt med MrQ2000 här. Det du beskriver låter mer som en fråga för en motion till årsmötet än något vi kommer fram till i ett forum. Principer, policies och tydliga rutiner är i grunden bra att luta sig mot i den här typen av frågor, både för klubben och för oss medlemmar. Vi har säkert en del på plats redan idag, men det går alltid att förfina. Om inte annat är det en diskussion värd att ta.

Jag tycker också att AIK faktiskt har kommit ganska långt på det området de senaste åren. Max Bergander har gjort mycket bra arbete och det Steele pratar om kring processer, styrning och strukturkapital är imponerande. Har man inte lyssnat på VÄÖ-podden med honom rekommenderar jag det varmt.

När det gäller själva värvningen skulle jag säga att risken absolut kan vara hög, men även uppsidan är hög. Ekonomiskt känns det snarare som en relativt låg risk då spelaren kommer billigt. Sportsligt pratar vi om en av Superettans mest framträdande offensiva ytterbackar enligt både statistik och det man sett på planen. Av det jag har sett tror jag dessutom att han passar väldigt bra in i vårt sätt att spela.

Däremot delar jag oron kring Nordic United. Som jag skrivit tidigare är det egentligen den delen som bekymrar mig mest. Om jag ser till de långsiktiga hoten mot svensk fotboll så är matchfixning, korruption och den bristande transparensen kring agentmarknaden betydligt större problem än en enskild spelare. Att UEFA och FIFA fortfarande inte har skapat en betydligt mer reglerad och transparent marknad kring övergångar och agentarvoden är för mig ett mysterium. Där borde supportrar i hela Europa kunna enas om att kräva förändring. För mig är det sanslöst att nästan 30-50% av en transfer, det är de siffror jag snappat upp om Zadoks transfer, försvinner i olika mellanhänder och vi har ingen aning om vems fingrar som är i vår syltburk. Det är dessutom en hutlös siffra, som mäklare på en reglerad marknad så kan du inte ta ut sådana arvoden och det borde verkligen vara i allas intressen förutom agenterna att reglera den marknaden.

Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att AIK inte gör någon affär med Nordic United i det här fallet. Men visst, bara kopplingen dit gör att frågetecken uppstår och det tycker jag är fullt rimligt.

Mitt råd är ändå att vi sitter lite lugnt i båten. Ge AIK och spelaren det stöd de behöver, låt tiden ge oss facit och utvärdera därefter. Personligen hoppas jag att vi om ett år pratar om en av Allsvenskans bästa kanter i Aziz tillsammans med Donkor eller Assadi, och om en människa som faktiskt lyckades vända sitt liv i rätt riktning.

Jag tycker dessutom att en del av stormen just nu är självskapad. Hittills har jag knappt sett några större medier driva frågan, Samnytt som är rasistisk skräp skrev om det men i övrigt inte sett några större rubriker. Frågan är såklart glatt påhejad av våra antagonister.

Det positiva är att vi faktiskt kan diskutera detta utan att vara överens. Jag ser inte det som en splittring utan snarare som ett sundhetstecken i en medlemsstyrd förening. Däremot tycker jag att det är alldeles för tidigt att börja ropa på att riva kontrakt eller kräva avgångar från en sportslig ledning som hittills har förtjänat ganska stort förtroende.

Jag skulle hellre diskutera vad vi ger transferfönstret för betyg, inte helt slut ännu i och för sig men har väldigt svårt att se att AIK säljer någon spelare i detta fönster med tanke på skadeläget. Tills måndag hoppas jag Botheim och Haksabanovic säljs av gröthals.