Originalet av inlägg:1523947
Redigerat:2026-09-02 00:18:00

Här är helheten med motivationsstycket invävt på ett naturligt ställe:

Jag tycker ni båda tar upp relevanta invändningar även om jag kanske inte håller med om dem. Samtidigt tror jag också att ni argumenterar mot något som egentligen inte är det jag säger.

Ingen har sagt att AIK måste ge alla människor en andra chans, oavsett vad de gjort. Ingen har heller sagt att det inte finns en gräns. Självklart finns det brott som är så grova att diskussionen ser annorlunda ut.

Men det är också därför jag tycker vi ska hålla oss till det konkreta fallet istället för att dra upp hypotetiska exempel om mord och våldtäkter. Om vi ska diskutera Aziz är det rimligare att diskutera Aziz än att diskutera var gränsen skulle gå i helt andra situationer.

Det är också lätt att spekulera om framtiden. Att sponsorer kommer lämna. Att omklädningsrummet kommer splittras. Att han kommer återfalla. Att läktaren kommer vändas upp och ner.

Men sanningen är att vi inte vet något av det.

Det vi vet är att flera personer inom AIK har gjort en bedömning av honom, hans historia och hans situation idag. Precis som CJ varit inne på är det inte ett beslut som fattats av en ensam sportchef på en kafferast.

Det är dessutom inte samma AIK och ledningsgrupp som lät människor med aktiva kriminella kopplingar få inflytande över klubben(Universalhärvan). Jag tror många av oss, med all rätt, fortfarande bär på erfarenheterna från den tiden. Men jag tror också att det finns en risk att vi låter det traumat färga alla beslut framåt.

Personligen har jag stort förtroende för dagens ledning. Lyssna gärna på intervjuerna med Takkula och Steele i VÄÖ-podden som är otroligt bra. Vi har dessutom en tränare som konsekvent beskrivs som en ledare som ser individen, behandlar spelare lika och ställer höga krav oavsett bakgrund. Han har varit involverad i processen och haft tillgång till betydligt mer information än vi på ett forum någonsin kommer ha.

Någon kallade min syn naiv. Jag ser inte vad som är naivt med att konstatera att människor faktiskt kan förändras. Det händer varje dag. Det finns mängder av människor som lämnat kriminalitet, missbruk och destruktiva miljöer bakom sig och byggt något bättre. Det betyder inte att alla lyckas. Men det betyder att vissa gör det.

Och om vi verkligen tror att förändring är möjlig måste vi också acceptera att någon gång kommer en människa behöva få förtroendet att visa den förändringen i praktiken.

Vi ser ju hela tiden människor utvecklas framför våra ögon. Sixten kommer från P19 och pangar in bollar på volley i ett derby. Pukelis kommer in och gör sina första minuter i allsvenskan och stänger ned Madjed. Det är en av de saker jag älskar mest med fotboll, att få se människor växa och utvecklas. Jag hoppas att vi får chansen att se Aziz göra det också, och framför allt att vi ger honom möjligheten att försöka.

Sedan tycker jag att argumentet "det är bara att välja att inte vara kriminell" underskattar verkligheten ganska brutalt. Ingen ursäktar kriminalitet. Men den som tror att alla unga växer upp med samma förutsättningar, samma trygghet och samma valmöjligheter har nog inte sett särskilt mycket av verkligheten i de miljöer där många av våra egna talanger kommer ifrån.

Om det verkligen vore så enkelt som att bara fatta rätt beslut hade vi sannolikt inte haft de problem med gängkriminalitet som samhället brottas med idag.

För mig handlar det inte om att ursäkta handlingar. Det handlar om att förstå människor och att tro att en människas sämsta beslut inte nödvändigtvis definierar resten av hennes liv.

Och ur ett rent AIK-perspektiv ser jag också en annan aspekt. Vi vet hur mycket stödet betyder för spelarna. Vi vet att en grupp som känner förtroende växer och att en grupp som känner misstro krymper. Det känns extra viktigt i år när vi bygger något nytt med en ung trupp och stora förändringar.

Jose verkar ha förstått det bättre än de flesta. Han får spelare att växa genom att ställa krav och samtidigt ge dem förtroende. Det är ett ledarskap jag gärna ser även hos oss supportrar.

Kan värvningen vara en risk? Självklart.

Men all rekrytering är en risk. Jag har själv anställt människor med glänsande CV:n, fantastiska referenser och helt fläckfri bakgrund som senare visat sig vara både inkompetenta och destruktiva för kulturen inom gruppen jag varit chef över. Historik kan säga något, men den berättar inte alltid hela sanningen om vem någon är idag.

Det som oftast slår nästan allt annat, enligt min erfarenhet, är motivation. Och där tror jag att Aziz har en enorm styrka. Han vet vilket bagage han bär med sig. Han vet att alla ögon kommer vara riktade mot honom och att varje misstag kommer granskas hårdare än för de flesta andra. Det är en press i sig, men också en stark drivkraft. Jag tror att han kommer ha all motivation i världen att ta vara på den här möjligheten. Jag hoppas att han klarar den pressen, och jag hoppas att vi som supportrar kan sluta upp bakom honom och ge honom de bästa förutsättningarna att lyckas.

Därför tänker jag inte döma ut vare sig spelaren eller beslutet innan vi faktiskt sett utfallet.

Blir det fel får jag erkänna att jag hade fel. Blir det rätt kommer jag inte skriva "vad var det jag sa" till alla som varit skeptiska, även om frestelsen säkert kommer finnas där. Att skriva folk på näsan brukar sällan leda någonstans.

Men om Aziz lyckas, om han håller sig på rätt väg, utvecklas som spelare, bidrar till laget och kanske till och med blir ett exempel för andra unga att förändring faktiskt är möjlig, då kommer AIK ha gjort något som är större än en värvning.

Och för mig ligger det väldigt nära det som AIK alltid har varit som starkast i, att se människan bakom historien utan att blunda för historien, och att våga tro på människor när andra redan har dömt ut dem.

Långt och lite osammanhängande men nu tänker jag att sagt mitt i den här frågan och checkar ut, god natt!