Originalet av inlägg:1521085
Redigerat:2026-07-29 23:25:00
Jag gillar inte snacket om att José nu räddar Takkulas skinn genom att gå starkt i återstarten.
Jag ser det som omöjligt att utvärdera Takkulas insats hittills under fönstret utan att veta vilka direktiv han har fått från sina chefer, alltså AIK:s ledning. Har de till exempel gett ett tydligt direktiv om att truppen först ska bantas innan några nya spelare kan tas in? Exempelvis: Czongvai ut – då kan Matthys plockas in.
Likaså vet vi inte vad den uttalade målsättningen är för säsongen. Är målet att bygga truppvärde utan att äventyra det allsvenska kontraktet? Och är det en inriktning man inte tänker avvika från, oavsett hur resultaten i serien utvecklas?
Vi vet heller inte om det vi ser nu är en del av planen. Med Celina, Flataker och Yohanna borta kanske man vill testa hur väl den befintliga anfallsuppsättningen klarar av att fylla skorna och axla rollerna.
Kanske hade Takkula ett par olika strategier eller scenarier beroende på utfallet av det testet?
Nu har plötsligt supportrarnas hackkyckling nummer ett, Ayari, varit AIK:s bästa spelare sedan återstarten. Samtidigt har hackkyckling nummer två, Kouame, varit AIK:s näst bästa spelare. Hur påverkar det Takkulas prioriteringar?
Rimligtvis finns det en symbios mellan utfallet på planen, spelarnas individuella utveckling – som syns på träning och i match – och vilka värvningar som prioriteras.
Är Benkovic ens på tapeten om Edh och Nissen är skadefria? Gör Filling 1+1 mot GAIS om det hade stått en ny dyr forward på Karlberg den 8 juli, när fönstret öppnade?
Med det sagt hoppas jag också att det presenteras några nyförvärv snart som direkt kan göra skillnad på planen.