Originalet av inlägg:1520634
Redigerat:2026-07-23 14:26:00

Kaffekask:

Jo men så är det, bajen kan såklart inte köra 2-3 år till utan titlar och/eller avancemang i europaspel - det vore ett präktigt sportsligt fiasko. Däremot tror jag inte att Boudri enbart räknas hem ifall de (likt det var med AA för oss en gång i tiden) tar guld och/eller går vidare i Europa redan i år. Om de kan behålla och bygga kring Lind och Boudri m.fl. så har de mycket väl en trupp för guldstrid och Europa även nästa säsong - det är inte nu eller aldrig med den ruljans de är inne i med sitt truppvärde och potentiella transfers som Sintonen är inne på.

Sen är det absolut, som du skriver, aldrig en garanti att dyra förvärv per automatik innebär framgång, men det jag tycker kanske skiljer lite är att bajen försöker plocka in spelare som bevisat sig på hög nivå i allsvenskan tidigare (även om man kan diskutera hur långa sejourer det rör sig om). De har ju också lyckats kapitalisera hyfsat på tidigare större värvningar även om de inte gjort någon pangsuccé i klubben såsom Berisha. Så jag förstår varför de har modet att göra dessa satsningar just nu - det ser (tyvärr) ut som det finns en annan systematik i det de gör till skillnad från MFF även om bajens ekonomiska marginaler till synes inte är skyhöga.

Därmed inte sagt att de garanterat kommer lyckas eller att vi aldrig kommer komma ikapp med vår egna modell. Skulle Rydström börja hamna i samma negativa spiraler som i MFF tidigare är det nog även lite svett på fingrarna när deras ledning börjar klia sig i huvudet.