Originalet av inlägg:1519120
Redigerat:2026-06-30 09:23:00
@Trollet
Min åsikt är som sagt att vi är idioter i mångt och mycket i Sverige. När vi är bra på något ska vi sparka undan fötterna på oss själva och försöka förändra i motsatt riktning. Nu är det gnagarforum men vad sägs om det världsledande energisystem som våra ingenjörer byggde upp, ett system som många länder visade sitt avund för. Det raserades snabbt och först nu fattar vi igen att det var ett idiotisk manöver och vi behöver bygga upp det på nytt. Man kan ta mängder av exempel, vår skola som var lysande på alla plan tills den skulle byggas om och vi rasade i PISA-undersökningarna.
Likaså är idioten i oss inte fri från dårskap inom idrotten heller. Jag fattar såklart att alla kids vill spela som Messi eller Ronaldo. Men det är akademier och klubbar som ratar andra typer av spelare som måste utbildas på samma sätt som guldklimparna som senare ska säljas dyrt. Man ska såklart utbilda tekniska offensivt starka spelare, men man får fan inte glömma att ju bättre försvarsspelare man utbildar ju bättre anfallsspelare får man samtidigt.
Har sett mängder av akademiers träningar, i alla åldrar. Fokuset är nästan alltid possession och kortpassningsspel osv på konstgräset. För mig är det inte konstigt att dessa spelare blir endimensionella.