Originalet av inlägg:1519118
Redigerat:2026-06-30 08:31:00
Anledningen till att Sverige inte får fram mittbackar är att vi är idioter.
Men idioter menar jag att allt vi gör tas till sin extrem på skalorna, allt är antingen helt avstängt eller maximerat.
Vår fotbollskultur är stark och visar på en urstark defensiv, men den inställningen tog Lagerbäck oss till flertalet mästerskap och under det gamla uttjatade1994 hade vi ett försvarsspel med understöd som gav framgång.
Men sedan kom attityden att vi behövde satsa mer offensivt, och det är så fortfarande. Vi ska utbilda våra spelare i en och samma form, fokuset är säljbara anfallsdrillade spelare på mittfält eller anfallet.
Backarna ska ha fokus på spelskicklighet. Man har nästan helt glömt helheten där kampen är backarnas signum.
Vet ni vad som händer då?
Visst blir det fler mål när backar inte utbildas i att bli försvarsspelare, för mycket fokus läggs på spelskicklighet och hänger inte med när det kommer till deras stora uppgift som är att försvara sitt mål.
Åter till beskrivningen idioter. Jo, vi är alltid extrema i Sverige och pendeln ska slå i botten åt något håll samtidigt som vi blir chockade över resultatet. Vi glömmer snabbt vad vi är lysande på för att snabbt dra pendeln åt andra extremen.
Vi är ett land som fostrat Johan Mjällby, Patrik Andersson, Mellberg, Granqvist, Kåmark, Björklund, Pontus Jansson, Lustig, Roland Nilsson, Erik Edman och Jonas Olsson.
Idag känns markeringsspelet som en rejäl utmaning för de flesta backarna i landslaget. Vi har helt enkelt inte lyckats med det som Potter la fram så enkelt, att "ställa bästa elvan på plan, inte de bästa elva".
Jag tror tyvärr att Frankrike kommer vinna med 5-6 mål idag, hoppas jag har fel. Men jag är för gammal och fet för att vara naiv.