Originalet av inlägg:1518961
Redigerat:2026-06-24 11:45:00

Elisa_1492:

En stor talangfabrik vore ju trevligt så länge vi har möjlighet att ta hand om alla och ge dem nödvändig speltid i U-lagen. Om det sen visar sig att det är just Ikon Allah som sitter på alla de främsta talangerna i Afrika så kan vi såklart ta in bulken därifrån, men känns väl hyfsat osannolikt att de gör just det?

Är detta det mest effektiva sättet för AIK att hitta nya talanger, dvs ta in dem i bulk och kontraktera dem under flera år för att hoppas att någon av dem håller måttet eller bör vi istället fokusera på ett fåtal från olika akademier men med högst potential? Vad gör vi om dessa sex talanger inte tar steg framåt under 12 månader, sitter vi kvar med dem i 2-3 år till och får svårt att plocka in nästa bulk?

Jag förstår att det finns intresse från akademi och agentur att enkelt kunna strömma spelare till Europa och till en klubb som AIK för risken de tar är minimal, men är det verkligen den bästa och mest effektiva strategin för oss? Hade detta ens varit på tapetern om vi inte fått tidernas lyckoträff med Yohanna? Återigen, samarbeten är bra under rätt förutsättningar - men om vi låser en stor del av vår kapacitet till en specifik akademi eller en viss agentur så behöver det inte nödvändigtvis vara det bästa för oss.

I fallet med Yohanna var det hardcore gerilla-scouting på plats från Herish som avgjorde att vi lyckades, men nu kommer alltså Ikon strömma de bästa talangerna direkt till oss utan att andra klubbar ska kunna involveras och de har redan sex till på lager märkta för oss. Jag ställer mig väldigt skeptisk till det och det är raka motsatsen till hur vi hittade och lyckades med Yohanna.