Originalet av inlägg:1518044
Redigerat:2026-06-01 21:53:00
Farbror Sven:
Nej det finns inget självändamål med att vinna eget kapital-ligan. Det är nog mer att många är trötta på att vi återkommande försätter oss i ekonomiska missöden och att vi behöver en betydligt bättre självdisciplin för att inte hamna där igen på direkten. Att gång på gång se hur den miserabla ekonomin håller oss tillbaka kan vara lika dränerande som svaga matchresultat. En stark ekonomi tenderar även att korrelera med sportsligt resultat över tid, även om undantag såklart finns såsom exempelvis Norrköping och Mjällby.
Men det är ju såklart en balansgång. Ibland får man nästan känslan att vissa av oss vill att vi ska piska oss extra hårt nu när vi levt över våra tillgångar en längre tid. Varenda slant ska ner i spargrisen och det får vara slut på utsvävningarna. Nästan lite så att girighet gottgörs lättast med klassisk självförsakelse genom att ställa ett pojklag på planen så att vi lär oss en gång för alla. Inte heller det en särskilt sund livshållning kan jag tycka.
Men vi lever i lustiga tider. Det ekonomiska läget i klubben just nu har aldrig varit så alarmerande i modern tid. Samtidigt kan 1-3 transfers omkullkasta denna verklighet inom några månader, veckor eller till och med dagar. Väldigt svårt att som supporter förhålla sig till detta bipolära tillstånd och vilket ben man ska stå på för dagen.
Utifrån vad jag som lekman kunnat läsa mig till från fjolårets årsredovisning, senaste kvartalsrapporten och styrelsens nya ramverk så känner i alla fall jag att detta mörker kanske inte behöver hålla i sig alltför länge. Vi ser att styrelsen vill att eget kapital håller sig norr om 100 MSEK under rullande 12 månader. Vi ser också att de inte vill att driftunderskottet överstiger hälften av det egna kapitalet. Om vi fortsätter med samma underskott som 2025 så innebär det att vi åtminstone ska bygga minst 120 MSEK i eget kapital.
Nu tror jag dock att styrelsen vill se att vi har en mjukare kudde än så och att man även vill jobba ner driftunderskottet ytterligare. Säg att vi genom effektiviseringar och vettigare kontraktssituation kan komma ner till ett underskott på 50 MSEK och att vi ska klara av ett år utan ett transfernetto eller europaspel som skulle täcka detta. Då tror jag styrelsen gärna skulle vilja sikta på runt 150 MSEK i eget kapital för att känna sig trygga.
Just nu harvar vi runt rekordsvaga 23 MSEK i EK. Därtill 37 MSEK i lån/kreditskulder som behöver rensas så snart som möjligt. Med andra ord är vi ca 136 MSEK korta för att nå den (eventuella) målbilden om 150 MSEK. Men vänta nu - det är ju ganska exakt nettot från nuvarande bud på Yohanna? Och vad händer då om vi stänger ytterligare 1-2 transfers i sommar för lite större summor?
Ovan är givetvis en kraftig förenkling. Det finns säkert andra delar inom koncernen som ska rensas när Zadok-slanten kommer in och jag kanske har misstolkat styrelsens tankar helt. Och vi är en bit ifrån att nå den hypotetiska målbilden jag skissade på om att få ner driftunderskottet. Styrelsen sätter förvisso inga direkta mål om storleken för underskottet annat än i relation till det egna kapitalet, men rätt tydligt på VD att kostnadsmassan ska fortsatt ner. Samtidigt ska det inte underskattas vilket gigantiskt kliv vi skulle ta om vi landar 130+ MSEK från den bokstavliga guldkalven Yohanna.
Long jävla rant detta, men en reaktion på snacket i exempelvis Testa Stör om hur hiskeligt långt bort vi är från att vara på grön kvist igen och alla 100-tals miljoner i skuld som de inte greppar hur det hanteras bokföringsmässigt. Vi behöver enligt mig inte alls vara flera år bort från att både sanerat ekonomin och samtidigt ha utrymme för förvärv som både kan hjälpa oss på kort och lång sikt. Givetvis måste vi vara ännu smartare och effektivare i våra värvningar (framförallt i den bräckliga närtiden) och ännu är inget klart med Yohanna eller någon annan, men den där ryggpiskan låter i alla fall jag vila ett tag till innan självplågeriet mot förmodan får förnyad kraft.