Originalet av inlägg:1517086
Redigerat:2026-05-18 14:52:00

Bergsget

Som jag skrev är jag trots mitt utlägg om tålamod besviken över att man inte stärkt spelet på defensiva fasta och att man inte utför vissa grunder som att hålla sin markering bättre och att ta maxlöp hemåt vid bolltapp.

Vad vet jag, kanske är det vad Riveiro försöker "ordna" genom att sätta spelare på läktaren som inte gjort jobbet ordentligt?

Jag är som sagt besviken över försvarsspelet men också att presspel och rörelse gått bakåt. Det borde det inte behöva ha gjort. Så jag menar inte att det är guld och gröna skogar.

Jag försöker inte bortförklara dessa bitar.

Det jag "bortförklarar" är att vi har svajiga insatser oavsett spel med boll eller i planens båda straffområden. Vi kan inte bortse från att vi spelat med spelare som gjort debut på A-lagsnivå eller knappt spelat på allsvensk nivå. Även om deras potential redan nu har kvaliteter för allsvensk nivå så är ju deras helhet inte riktigt där ännu hos somliga. Grunderna i försvarsspelet bör man absolut kunna sätta ändå. Det kan ju ha med coach att göra. Men jag ifrågasätter nog mer spelare som inte följer sin markering eller som är lätta att fysiskt manövrera bort eller som när exempelvis Kouame joggade hem vid kontring. Dels är det bara för dåligt, men dels har jag viss förståelse för deras egen bristande rutin relativt många motståndares klart starkare rutin. De har inte utfört dessa moment tillräckligt många gånger på allsvensk nivå. De har inte heller utfört offensiva moment, rörelsemoment eller passningmässiga moment på allsvensk nivå tillräckligt många gånger relativt de flesta motståndare för att ryggmärgsmässigt veta vad de ska göra om de initialt blir överlistade, överbelastade eller får för mycket press på sig. I sitt beslutsfattande alltså.

Sen måste vi givetvis kunna sudda bort vissa av de här momenten omgående. Vi måste också kunna äga mittfältet bättre eller stänga ned passningsvägar genom mittfältet bättre, omgående. Oavsett ålder.