Originalet av inlägg:1517067
Redigerat:2026-05-18 11:30:00

Jag tror man behöver ser på begreppet "tålamod" som i en förståelse för att vi har gett ca 1/3 av speltiden till U21 spelare. Av dessa är en hel del speltid U19 spelare. De är så klart inte per automatik alltid sämre än alla äldre spelare, men överlag ger de svajigare utförande och poängmässigt utfall. Över tid kommer det högst sannolikt bli stegvis bättre och stabilare. Där spelare bygger på sig kunskap och rutin för olika situationer, bygger på sig förmåga att upprätthålla fokus och bättre beslutsfattande etc.

Jag tror man behöver förstå att det här är inte en vanlig säsong med en random AIK trupp som man satsat rätt hårt på med överlag etablerade spelare adderat ett par talanger. Det här är en trupp som i stora delar bygger på unga talanger, och då inte unga spelare som gjort 2-3 säsonger i AIK utan ett flertal spelare som knappt gjort en hel säsong och i vissa fall knappt ens A-lagsfotboll.

Har man förståelse för det så bör man också ha med sig det när man bedömer våra insatser och utfall av vårt spel. Det är "fullt rimligt" att det ser ut som det gör och att poängskörden inte är väldigt stark.

Jag är nog alltid lite romantisk och naiv inför alla säsonger där jag bara försöker se det positiva som kan hända. Jag är dock väldigt besviken över att man inte fått bättre ordning på grunderna där man exempelvis inte släpper sin gubbe på fast, att man tar hemjobbet med maxlöpningar etc. Jag är också lite besviken över hur det upplevs som att det fina presspel och den fina rörelse man såg inledningsvis inte sitter på samma sätt. Att det skulle se ut som HBK varje match trodde man inte men inte att det skulle gå såpass mycket bakåt eller i sidled utvecklingsmässigt.

Men jag tror man behöver separera sakerna där. Vi har en trupp som är ganska bra, som med lite nivåökning på ett par unga spelare kommer att bli bättre. Det kan ske ganska snabbt. Det är den ena saken. Den kommer vi att behöva ha tålamod med. Oavsett VD, "sportchef" etc. Den andra delen är spelstil/tränare. Givet truppens bristande rutin och låga ålder bör tränaren ges extra långt tålamod. Oavsett spelstil är jag övertygad om att vi hade sett ungefär liknande insatser och poängskörd.

Vi kan också konstatera att vi inte tagit en titel sedan 2018 och inte heller nått ett enda gruppspel i Europa genom att stoppa in många miljoner på väldigt etablerade trupper oavsett VD, sportchef eller tränare. Det enda det lett till

Det är lätt att säga att exempelvis MT aldrig hade tillåtit det försvarsspelet. Kanske inte. Samtidigt hade MT högst sannolikt tvingats spela med ungefär samma spelare och haft ungefär samma problem med ett yngre kortare lag som med MTs fotboll högst sannolikt haft ännu svårare att skapa målchanser än han hade med en betydligt mer etablerad trupp. Det är lätt att sakna det täta försvarsspelet, "om vi ändå hade haft det" hade man kunnat känns sig tryggare. Förstår fullt att många upplever en otrygghet kring dagens trupp och utfall. Men det är absolut ingen som helst garanti att vi tagit fler poäng eller sett bättre ut med ett mer riskminimerande spel.

Personligen längtar jag till sommarfönstret, även om jag samtidigt hatar att vi måste sälja och sälja unga spelare man vill lära känna över tid som presterande spelare i AIK. Men jag hoppas och vill tro att sommaren kommer ge AIK medel att stabilisera klubben på både kort men framför allt lång sikt.

Jag drömmer lite om att man säljer Yohanna men får låna honom säsongen ut.
Jag hoppas vi får okej bud på Filling och kanske Wilson. Som minimum. Kommer det okej bud på Ayari kan man släppa där också. Jag älskar Celina men hoppas ändå att man tar in en bättre mer poängstark vänsteranfallare och inte lägger dyra pengar på att förlänga där om det inte är så att han accepterar en lägre lön utan hög sign on för att han älskar livet här. In vill jag se en riktigt stark lite längre nia med erkänt målskytte och en tia på nivå av Besara, någon som är drivande och poängstark. Samt en riktigt bra men ändå ung tydlig lite längre vänsterback, och en ung ersättare till Yohanna. På så vis skulle vi förstärka alla delar av klubben inklusive ekonomin utan att frångå fokuset på att fortsätta ge speltid till unga och stärka klubben ytterligare över tid.