Originalet av inlägg:1516542
Redigerat:2026-05-12 11:29:00

Jag ägnade gårdagen åt självskadebeteende och såg om matchen på AIK+

Här kommer några högst partiska och kanske unpopular opinions.

1. Vi gör en riktigt bra första halvlek spelmässigt. Kanske den bästa sen HBK i premiären. Vår press biter hårt på dif, kortpassningsspelet i trånga ytor sitter och vi kommer runt på båda kanterna flera gånger. Zadok gör det riktigt tufft för Max Larsson att hänga med.

Detta tycker jag inte kan bortförklaras med att ”dif backar hem efter målen”. AIKs spelare fortsätter köra efter 1-0 och 2-0 och reducerar rättvist i minut 21. Efter det har dif inte en målchans förrän i minut 39 (tillfällig backlash efter 2-2 dömts bort).

Även andra halvlek är inte dålig. Trots käftsmällarna bakåt och domarhaveri så krigar laget och pressar dif ända till minut 85 när 2-4 kommer. Att det skulle vara ledarlöst på planen och att laget viker ner sig håler jag inte med om.

2. Målen orkar jag knappt gå in på. Jag noterar dock vid 1-0 att de är 3 AIK spelare mot ensam dif. Det är också ganska oflyt att bollen studsar på Wilsons knä och förbi Celina som droppat ända ner (möjligtvis för långt ner) för att ge stöd till backlinjen.
Om jag ska snälltolka Kouames agerande (som fått mycket skit för sitt hemjobb där), så tror jag helt enkelt att han litar på att 3 AIK-spelare ska lösa den situationen. Uppenbarligen tror Besirovic det också för han rör sig i samma tempo hemåt.

3-1 målet är bland det värsta jag sett av AIK, ögon blöder verkligen pga hur vi kollektivt blir statyer.

3. Kouame Kouame Kouame. Vad ska det bli av din sejour i AIK?

Studion visar ett klipp i sekvensen innan 1-0 där han inte fullföljer sin press mot difs backlinje utan viker av pga – ja.. fan vet!! – Hove blir tokig på Kouame och skriker och viftar med armarna mot honom typ ”där måste du fullfölja!!”

Vid sidan av patetiska insatser vid 2-0 och 3-1 slarvar han bort andra halvleks kanske bästa målchans i minut 51. Hade glömt bort den chansen från när jag såg live. AIK vinner boll högt på egen planhalva och spelar väldigt snyggt genom hela difs mittfält. Kouame får bollen i fart i difs straffområde men slår bollen för hårt och brant in på Celina som hade blivit helt fri vid straffpunkten om det varit bättre kvalité på passningen.

Voj voj....

4. Celina är sjukt ojämn i sina aktioner under hela matchen. Inlägg och passningar har typ 50% success rate. Hans bästa prestation under matchen är när han puttar/rullar en gråtande Fallenius över sidlinjen för att kunna få igång spelet.

5. Stanley Wilson gör en bra match. Han har näst flest bolltouch och näst flest korrekta passningar av alla spelare i matchen. Att det släpps till på hans kant när AIK går för reducering känns ganska naturligt.

6. Tychosens insats lovar gott framöver. Kan han och Pavey sparra och därmed höja varandras spel så kan det bli riktigt bra.

7. Dif gör ett dubbelbyte i minut 75 isch som tar över 1 minut eftersom båda spelarna kryper bort mot mittlinjen. Pajasen Al-Hakim ger varken tillsägelse eller ens noterar detta utan står med ryggen vänd mot och gestikulerar åt andra hållet.

8. Om vi kan styra upp defensiven så kan det här bli bra tids nog. Framförallt när så mycket handlar om brister på individnivå och grundaxiomen i försvarsspelet.

Samtidigt. Om min faster hade haft en kuk hade det varit min farbror.

Over and out.