Originalet av inlägg:1516493
Redigerat:2026-05-11 13:22:00

Såklart väldigt subjektivt hur man jämför mot förra året, men sett till vårt försvarsspel under hösten med tre mål insläppta mot både Norrköping och Värnamo (som båda sedermera flyttades ner) och då även med Saletros och Benkovic i startelvorna…nej kan inte påstå att just defensiven gått åt rätt håll i år men inte så att vi kommer från något starkt 1-0 AIK-DNA heller.

Offensivt tycker jag dock att vi visat högre toppar detta år än under hösten. Sen tycker jag inte att vi överlag skapar särskilt många klara målchanser fortfarande. Vi har ganska ofta problem med att översätta bollinnehav i målchanser. Men när det har funkat bättre (och kanske motståndarna spelat sämre?) har det i alla fall enligt mig sett betydligt mer konstruktivt, med ett spel som gynnat ett par av våra unga mer säljbara talanger.

Men, tror dock inte det finns så jättemånga tränare som kan koka en bättre soppa på denna trupp än de två olika profiler vi nu testat. Vi är i behov av förstärkningar och den enda vägen dit är att vi lyckas sälja till stora summor, gärna redan i sommar.

Stora risken är väl annars att truppen imploderar i osämja och myteri (igen) så att potentiell utveckling omöjliggörs. Två färska exempel med Flataker och Mujanic som småknorrar i media, blir intressant att se om/hur JR hanterar gruppen i detta läge.