Originalet av inlägg:1516010
Redigerat:2026-05-08 12:28:00
Björn Kindlund
Vad är du orolig för? Att Celina är jättebra är det inget snack om. Men han har 1+1 som anfallare och kan jämföras med spelare som Besara i vad vi borde kunna förvänta oss. Celina är betald för att leda laget precis som Saletros var. Att bli imponerad av att han tar ansvar är ju otroligt låga förväntningar.
Han signades med artistskatt och har en signoff i kontraktet. Dvs han är såklart jättedyr att förlänga med. Att lägga 10-20 msek på att förlänga med Celina är enligt precis sådana affärer vi inte kan göra.
På samma sätt som det hade varit betydligt dyrare att förlänga med Benkovic än att signa Cisse så behöver AIK göra precis samma övning här. Hitta en etablerad ersättare till ett billigare pris.
Det jag tror man måste tänka på är att det kommer vara dyrare att ge Celina samma pengar i en nytt 3 års kontrakt än vad de var för det initiala.
Tror man att Celina är beredd att gå ner kraftigt i nettolön och inte brys sig om sign-offen som är inskrivet i kontraktet är det såklart en no-brainer. Jag är inte orolig alls här utan jag är säker på att Takkula ser hans bidrag och kommer göra rätt beslut i sommar.
Att förlora vår överlägset bästa offensiva spelare i Yohanna är däremot oroande. Inga ersättare finns i truppen och har vi lagt pengarna på en förlängning med Celina så skulle det stänga möjligheten till en etablerad ersättare.