Originalet av inlägg:1513939
Redigerat:2026-03-31 12:41:00
Stefanellis_tröja
Det du citar handlar för mig noll om att det i det ska vara roligt på det sätt vi hånat Bajen för utan om att vi skapade väldigt lite och kunde därför över tid inte upprätthålla det poängsnittet om vi inte började göra det. Alla kan ha kortare perioder där man lyckas överprestera underliggande siffror, om man inte har ett par spelare vars kvalitet relativt seriens nivå är vida överstigande. Dvs vi kan ha spelare som är så bra att vi överpresterar exempelvis XG över en längre tid. Men det hade vi inte.
Vi inledde serien poängmässigt riktigt bra, men det var inte för att vi spelade oss till att förtjäna det, exempelvis XG-XGA. Det handlar inte om att det ska vara kul utan att att prestera ett spel som fungerar över tid.
Allt handlar så klart inte om XG hit och dit, men det säger någonting om hur laget presterar. Spelar vi såsom vi gjorde med ganska låg XGa och samtidigt lågt XG så innebär det någonstans i snitt runt ca 35-30 i målskillnad. Lägger man ut det över en säsong kommer resultatet bli typ 1.16-1. Då kommer det att slumpa sig som att vi kommer vinna någon match med 2,3-1,0, några blir 1-0, några blir 0-1, några blir 0-0, några blir 2-1 och något håll. Typ så. Inom det kommer det slumpa sig en del när det blir 3,1 och 0 poäng. För att marginalerna är så små.
Skapar man däremot säg 2 i XG per match och släpper till säg 1.2 mot. Så kommer målskillnaden över tid generaliserat vara 60-36. Vilket över tid generaliserat skapar mycket större marginaler för att ta fler poäng.
För mig handlar dock Berntsen-gate mycket lite om poängsnitt eller annat utan om hur han uttalar sig och hur en del fortsatt tycker han var fantastisk för AIK och snarare lägger skuld på andra för hans gärning.
Ambro
Handlar om mer än kortsiktig poängskörd och mig veterligen kan man inte räkna ihop en höst och en vår och kapa bort de sämre perioderna före och efter.
Snackar dock inte ned poängskörden per se utan snarare uttrycker jag att vi överpresterade underliggande siffror. Man kan ju diskutera om det berodde på Berntsen, enskilda spelare, motståndares oförmåga, tur, tillfälligheter spelstil eller lite av varje.
Alm vann nio i rad en period. Över ett år hade han sannolikt ett väldigt bra poängsnitt där och då. Vad hjälpte det, och var BW grym för det?
Barre ledde väl serien efter 9-11 omgångar säsongen han fick gå. Liknande spel då, överpresterande i poäng med uselt kvalspel.