Originalet av inlägg:1513407
Redigerat:2026-03-17 13:38:00

Att ha ett bra försvar har visat sig det absolut viktigaste när det gäller att vinna titlar. Jag tror om man kollar de som vunnit Allsvenskan de senaste 10-15 åren så är det nästan uteslutande de som släppt in minst antal mål. Men det räcker inte bara med ett bra försvar.

Däremot så behöver det ju inte betyda ett defensivt spelsätt vilket många går bort sig i. Men det var ju inte länge sedan som någon länkade till analys av början av säsongen där AIK tappade betydligt fler bollar på egen planhalva än tidigare men inte släppte till fler chanser.

GAIS och VSK var väldigt effektiva mot oss vilket jag tror Xg visar. Så jag ser det varken som strukturellt eller individuellt utan lite mer av tillfälligheter.

Jag tror nödvändigtvis inte det kommer se bättre ut defensivt med tex Sotte, Bergqvist och Tychosen i backlinjen då stora delar av tanken defensivt är att vara bra med bollen. Så jag tror inte spelsättet på något sätt "offrar" en stark defensiv.

Så länge vi inte fortsätter tappa spelare Saletros så ser jag inte varför målsättningen ska vara annorlunda än tidigare vad gäller resultat redan i år. Jag tycker Riveiro visat hur snabbt det går att sätta ett nytt spelsätt och eftersom de flesta är övertygade om att det nya spelsättet ska vara bättre än det gamla så ska det såklart ge fler poäng.

Att låta Wilson agera centralt i uppspelen har helt klart varit en av faktorerna att vi varit så bra på att spela oss ur press så att Bergkvist kommer ta den platsen är jag långt ifrån övertygad om såvida inte han också är väldigt bra centralt i banan.

Om man inte ser på Wilson med "han är inte vänsterback glasögonen" utan om han hade värvats som det så tror jag de flesta sett det som en riktig kanonvärvning.

När man även ser hur mycket boll Csongvai har när vi etablerar spel så tror jag även att Sotte inte bara går och tar den positionen och det är därför jag tror Riveiro valde Kribben som kapten.