Originalet av inlägg:1513025
Redigerat:2026-03-12 23:01:00

"En del av er verkar så gärna vilja att Berntsen och MT var bra för AIK och dumma FS hade fel så att det vi nu ser i positiv mening är för att Berntsen och MT var så bra för AIK, speciellt den förstnämnda som krävde knallhård träning."

Det skulle vara klädsamt med en gnutta ödmjukhet hos de som skrikit sig hesa efter, och som nu fått, den förändring som hittills gett oss två segrar - och som nu tycker sig ha ett helt orsakssamband klart för sig: den spanska renässansgitarren har betvingat det primitiva norska midvintermörkret och leder oss nu mot en ny, ljus vår med dubbla regnbågar och evig truppvärdestillväxt - och alla som ser det annorlunda är reaktionära bakåtsträvare.

Bara ett antal tankar:

1. Ingen här har tillräcklig insyn för att fastslå saker som att truppen har "lärt sig mer" på en månad än på två år. Med såna spekulationer övertygar du ingen utöver de redan frälsta. Det är en tes som helt bygger på din egen svartsyn kring föregående sportslig ledning.
2. Det är - faktiskt! - fullt möjligt att en professionell och genomarbetad träningskultur kan vara positivt för en nytillträdd tränare. Det kan visserligen också inte vara så, men det tycks mindre troligt. Minns hur det lät när Bartosz Grzelak kom in och förfasades över hur "feltränare" varenda spelare var. Att det verkar ha gått så snabbt att genomföra en spelmässig utveckling tycker jag tyder på att det är en grupp som kommer från en fungerande verksamhet.
3. Det är - faktiskt! - även möjligt att vi som inte deltar fullt lika ivrigt i den pågående kulturrevolutionen inte är onda "FS-hatare" utan att vi är måna om en korrekt historieskrivning. Det roliga är ju att Söderberg själv i många avseenden är full av beröm för både Mikkjal och Thomas. Men han är kanske också en FS-hatare?

Och slutligen: poängen med en korrekt historieskrivning är inte att "vi" är lojala mot en särskild person. Många här är smarta nog att förstå att en person kan vara förmögen att både begå ett antal misstag på ett område som, kanske med rätta, kostat dem jobbet OCH samtidigt som de bidragit med något positivt på ett annat område.

Poängen är att vi som supporterkollektiv inte ska börja med samma smörja igen om tio månader när en ny åsikt har blivit trendig och ingen längre vill kännas vid sina tidigare åsikter. Jag tänker ofta på hur "alla" under Hennings sista veckor förfasades över bristen på antal maxlöp och suktade efter en tränare som var taktiskt adaptiv - för mindre än två år sedan! Ett år senare tröttnade man på det och började skrika efter ett eget spel och en tränare som kan dra ett skämt och lätta upp stämningen. Ge det ett par tröga veckor, en derbyförlust eller två och jag kan ge mig fan på att samma gamla röster kommer höjas om hur mycket det "lallas" på Karlberg. Och på något sätt kommer de lyckas gaslighta oss att tro att de haft samma åsikt år ut och år in...

Men men, tar vi bara treor från och med nu så är vi alla glada!