Originalet av inlägg:1511477
Redigerat:2026-02-14 11:08:00

Björn Kindlund
Jag förstår din frustration och jag delar den - men bara delvis. Vad jag kan skönja är att AIK - ett kvartssekel för sent - håller på att göra upp med en tradition som varken gav titlar, EC-framgångar eller spelmässiga tillfredsställelser för oss på läktarna.

Det är alltid vanskligt att dra paralleller med utländska klubbar, men jag ser faktiskt tydliga paralleller mellan AIK och San Lorenzo. De spelade 25 år utan egen arena (sedan den gamla rivits och de tvingats spela sina matcher på Vélez, Huracáns och t o m Rivers stadion) medan vi gjort 25 år utan eget spel.

Men den verkliga parallellen är att både vi och Ciclón under hela perioden haft landets bästa supportrar (San Lorenzo kastades t o m ut ur Vélez stadion därför att deras publiksiffror och stämning överlägset överträffade Vélez egna matcher).

Hela tragiken i den här ökenvandringen sammanfattas av en FB-enkät i veckan, där 44% röstade på Stuart Baxter som AIK:s bäste tränare under 2000. Detta trots

1) att han fick ut bara en liten del av truppens potential
2) missade SM-guldet som togs av ett allt annat än märkvärdigt HBK (Fredrik Ljungberg hade redan flyttat till Arsenal)
3) lyckades åka ur UEFA-cupen mot danska tabelljumbon Herfölge
4) spelade Allsvenskans tristaste fotboll
5) Baxter själv fortsatte smutskasta AIK i utländska media (en konstant under hela hans tid i klubben)

Idag verkar vi (ta i trä) vara på väg att bryta den här kontinuiteten som under långa stycken varit outhärdlig för oss på läktarna. Det kommer att kärva i början, men det finns ingen väg tillbaka så det är bara att walk on with hope in your heart (and you'll never walk alone).