Originalet av inlägg:1511366
Redigerat:2026-02-13 11:43:00

Ambro

Vi skänkte inte Kakoullis utan kommer väl få tillbaka investeringen i sommar alternativt få tillbaka honom?

Förstår att du hänger upp dig på det och det är så klart olyckligt att vi inte hade en tydligt etablerad anfallare frisk och i matchform från sommaren. Det har man också uttryckt var en miss som man dock försökte lösa.

Jag ställer mig inte emot det. Det jag ställer mig emot är resonemanget kring Kakoullis.
Han vades inte av tränare och var inte det minsta på gång även om han petade in två bollar där typ jag också hade gjort mål. Vi kan så klart inte veta vad som skett om han var kvar, men uppenbart valdes han inte av MT. Det verkade inte heller krylla av lag som ville pynta upp 10-30 miljoner för honom. Personligen tror jag man gav upp på honom och ville få tillbaka så mycket av kostnad/investering som möjligt inom så snar framtid som möjligt. Det var en felvärvning av Berntsen, men det är en separat affär och har för mig ingenting med sommarfönstret att göra mer än att man hade sämre ekonomiska muskler att bygga truppen starkare.

Vi behövde absolut en anfallare av klass. Personligen tror jag dock inte att det hade gjort någon större skillnad. Ingen anfallare presterade speciellt bra under MT. Pittas gjorde det för att han var den spelare han var mer än att MTs spel gjorde att han gjorde lite mål. För mig handlade det både om spelstil/spelarnas till slut ovilja att ställa upp på den samt avsaknad av bredd/spets till flera offensiva positioner och wingbacks. Truppbygget överlag vad felbyggt. Relativt spelsätt, att spelarna tröttnade och bisten på bredd på offensiva positioner gör att jag inte tror det hade spelat någon större roll att ta in en etablerad striker. En striker som ändå inte sätts i spel utan måste göra "allt" själv. Möjligtvis hade vi kunnat gynnas av att spela Benkovic som striker med sitt huvudspel med alla inlägg, inkast, lycka till bollar och fasta situationer.