Originalet av inlägg:1511363
Redigerat:2026-02-13 11:30:00

Scholes

Väl skrivet. Precis, det har nog visat sig för AIKs ledning att de bör kontrollera övergripande strategier mer noggrant och se till att en del processer är uppfyllda innan man godkänner andra. Sen behöver kort- och långsiktigt truppbygge/ekonomi så klart arbetas med parallellt, men man kanske exempelvis hela tiden behöver kontrollera att vi underbygger klubbens andel unga spelare i A-trupp och kvaliteten i våra U- och pojklag relativt ekonomi och olika parametrar i truppbygget.

Det finns så klart en del kritik att rikta mot FS/Styrelse, men det är också ett dilemma som uppstår när sportchefen säger sig stå bakom strategin om bygga truppvärde och föryngra, både offentligt och intern. Där ledningen sannolikt ser sig just arbeta parallellt kort- och långsiktigt och tror sig ha sportchefen med sig. Man godkänner kortsiktiga syften för innevarande år. Men sedan säljer sportchefen inga äldre spelare och tar inte in några yngre spelare, trots att denna uttryckt att den är med på det tåget. Man började inse detta under vintern som FS uttryckt det, men hamnade då i ett läge där sportchef inlett samtal med spelare, ex behovet av en anfallare in. Man står då med kanske några veckor kvar av fönstret med en sportchef man ser inte rättar in sig i ledet med valet att kicka honom och förstöra de eventuella affärer som var på väg och kanske stå mer eller mindre tomhänta, eller låta skadan vara skedd men ändå slutföra fönstret för att inte förstöra det kortsiktiga bygget också. Typ så har jag tolkat både situationen och FS uttalanden.

Så här i efterhand hade det kanske varit bättre att låta FWH ta över sista veckorna av vinterns fönster. För mig är det svaret inte självklart.

Sen vet jag inte om FS lägger historien i efterhand när han säger att man har velat välja rätt ledare och inte bara ta in någon för att det ska ske snabbt. Jag tycker i alla fall att pusselbitarna passar in i det resonemanget sett till profil på tillsatt "sportchef" och chefstränare. Högst sannolikt är det inte svårt att få in någon av dessa roller till en klubb som AIK, även om det varit lite i kaos senaste året. Sett till vad man uttrycker att man ill göra upplevs nya "sportchefen" och chefstränaren passa som handen i handsken för detta. Det gör att jag får förtroende för pågående riktning och dess processer.