Originalet av inlägg:1511194
Redigerat:2026-02-10 08:38:00

Jag tycker man gör det lite lätt för sig när man ser att vi hamnade 7:a förra säsongen när man nu talar om tålamod. Det hade aldrig funnits tålamod för MT om hade legat 7:a inför sommaren. Oavsett hur spelet såg ut så var vi en vinst hemma mot HBK sista matchen från att komma på en 4:e plats.

Att sälja Benkovic måste har varit planen hela tiden så fort vi tog in Cisse. Annars hade jag inte förstått truppbygget.

Väldigt kul att höra att Helm är tillbaka. En spelare med egenskaper som helt saknas i truppen. Nu måste ju kvaliteten finnas där men ser man till egenskaper så ger det ju Riveiro två intressanta alternativ. Antingen som en offensiv vänsterback som balanseras av en rätt defensiv backlinje med Tychosen, Sotte och Cisse samt två 6:or..Eller som en tydlig ytterzonspelare till vänster i anfallet om vi fortsätter spela med mer centrerad vänsterback i Wilson eller Besirovic. Svensk spelare också.

Lite tankar om startelvan inför cupen.

Centralt på mittfältet så tycker jag det är tydligt att vi initialt i alla fall spelar med två 6:or likt ifjol snarare än en sittande. En bra dynamik där tycker jag är Mujanic som tydlg spelfördelare och Ali som mer dynamisk bredvid. Ali är den som jag skriver upp först på det cetrala mittfältet. Vi måste prioritera spelet med bollen här och då ser jag inte att Besirovic eller Csongvai är tillräckligt bra. Samtidigt så ser jag att båda Ali och Mujanic har fysiken och spelsinnet för att klara av även det defensiva..

Jag hoppas ju Hove säljs och det är jag övertygad om att även AIK önskar men finns inga bud. Är han kvar så tror jag han startar. Jag tror han kan göra det riktigt bra förutsatt att han blir omgiven av bra fötter..Bra i presspelet och bra i boxen.

Så jag skulle starta såhär i cupen förutsatt att de som är skadade fortfarande inte är spelklara. Jag ser ingen anledning att vaska cupen. Är Sotte tillbaka startar han. Jag ser han som given och kapten den här säsongen.

Tychosen-Cisse-Csongvai-Besirovic-
--------------Ali------Mujanic---------------
---Yohanna----Hove-----------Celina---
-------------------Flataker-------------------

Ser längre inhopp av Kouame, Ayari och Filling i offensiva 4:an. Jag hoppas såklart att Sotte kan spela för vi har ett stort problem med för många utländska spelare. Det gör att spelare som Wilson inte ens får plats i en matchtrupp därav att Besirovic då känns given som vänsterback för jag ser ingen annan än Wilson som tänkbar att hamna utanför truppen.

Men det är ju ett tydligt problem med alla utländska spelare som behöver hanteras.