Originalet av inlägg:1509171
Redigerat:2025-12-28 15:31:00

Hög intensitet

Offensivt presspel

Direkt omställningsspel

Risktagande och modiga beslut

Rakt och dominant anfallsspel

Ramstark defensiv

Det enda ord som talar mot posession är ju begreppet ”rakt”. Måste det innebära att spelet konstant måste vara rakt? För mig passar inte begreppen ”rakt” och ”dominant” anfallsspel ihop om det handlar om att vart bollen än är på banan så ska ett rakt anfallsspel ske. I alla fall inte med de spelare vi har att tillgå. Då måste du ha otroligt bra passningsspelare och en konstant rörelse i djupled genom alla lagdelar som öppnar upp direkta passningar för att det ska bli dominant. Såsom det är nu är det allt annat än det.

För mig är ett dominant anfallsspel ett metodiskt spel som trycker ned motståndaren genom ett ganska tekniskt och finurligt spel.

Men är främst emot att det måste tolkas som att vi inte kan ha ett bollinnehav som inte innebär att alltid slå riskfyllda passningar eller passivt bolla med backlinjen. Man måste kunna alternera med mellan bollinnehav och modiga direkta passningar?

Oavsett typ av passningsspel bör vi kunna upprätthålla alla andra punkter?

Personligen är jag inte för att ha 70-80% bollinnehav, men jag är inte heller för att ha bollinnehav enbart baserat på att vi vinner bollen och då samlar på oss lite bollinnehav genom det men i övrigt i princip slänger bort det varje gång vi inte skapar en direkt målchans alternativt bollar i backlinjen mot låga försvar och slänger rödrandigt en lyra vid lite press.

Med tanke på att dokumentet är levande så bör man också kunna göra vissa avstickare ifrån det.

Personligen hade jag ändrat det till ungefär så här.

Hög intensitet

Offensivt presspel och dominant försvarsspel

Direkt omställningsspel

Risktagande och modiga beslut

Dynamiskt anfallsspel

Ramstark defensiv