Originalet av inlägg:1507144
Redigerat:2025-11-11 16:27:00
För mig tar förändringar tid och ju högre upp i organisationen desto längre tid tar det innan vi supportrar ser effekten på plan. Är därför inte helt med alla som vill se Söderberg lämna. Jag tycker han och styrelsen har agerat.
Berntsen fick sparken för att han inte följde den strategi som fanns. Att styrelsen och Söderberg godkände hans vinterfönster är ju en sanning med modifikation. Han fick sparken direkt. Är det att godkänna?
Alternativet att Söderberg skulle sparkat honom mitt i och göra en Manuel och själv ratta hade nog inte varit ett bättre alternativ. Det är hans trupp och tränare som genomfört den här säsongen.
En tydligt förändring i trupptänk såg vi i somras men pga MT så är det inget som vi sett effekten av under hösten.. Att en firesale var nödvändig om vi missade gruppspel var ju givet och en del av Berntsens kortsiktiga satsning. Vi sålde de spelare gick att sälja som gick att sälja som inte hade varit bärande under våren för men behöll de säljbara spelarna som varit det för att inte helt ge upp sportsligt. Men de kommer med stor sannolikhet säljas nu innan årskiftet med Saletros som första man ut men men jag tror det kommer 1-2 till.
Alla värvningar var för framtiden och även om stora pengar lades på Kouame så är resultatpåverkan bara 2-3 msek vilket med råge täcktes av försäljningen av Elvis.
Ingen kan längre efter ha sett Mjällby slakta allsvenskan ens tänka att det är några som helst problem men den formation vi spelat och under sommaren värvade spelare för. Därför känns Kalle Karlsson som det perfekta namnet att ta vidare efter MT.
Har har i 3 säsonger bevisat att han utifrån vår nuvarande formation satt en väldigt bra anfallsfotboll som skapar mängder med chanser. Han har ett väldigt bra öga för värvningar och har förädlat mängder av spelare både unga och lite äldre i Västerås.
Jag ser det heller inte som man kan få ett bättre läge att ta över AIK för en tränare som Kalle Karlsson. Hävstången är trots allt enorm. Tålamodet måste nu bara finnas och även om ekonomin är dålig så kommer han ändå ha resurser han inte varit i närheten av tidigare. För det är inte genom att helt dra i handbromsen som vi ska ta oss ur det här ekonomiskt utan spendera på rätt spelare som vi kan sälja och betala satsningen genom det. Jag har inga problem med att återigen gå in i säsongen med ett driftunderskott på 50-60 msek sålänge vi inte har en sportchef och tränare som tror på att ha äldre spelare både i och utanför startelvan.