Originalet av inlägg:1506637
Redigerat:2025-11-09 08:53:00

Angående Saletros om varför han kom tillbaka. Dels för att rädda men sen som några av er spekulerade, redan där och då lovades nog en större satsning med. Inte bara komma hem och rädda klubben utan jag tror TV sålde in en guldsatsning för en del av nyförvärven som kom.

Och nog var det guld man gick för under vintern och inte den plan man från början satt upp. Vi hade ju redan en rätt ålderstigen trupp. Och ändå skrevs det nya kontrakt med flera av våra äldre spelare. Och sen fyllde vi på med Hove, Csongvai, Kakoullis, Benkovic och Uronen. Spelare som inte är lastgamla visserligen, men som inte ger de där riktigt fina pengarna som vi just nu ser i transfervärlden. Sen är det sjävklart att vi behövde en ryggrad i laget med. Man hade nog inte behövt skruva så mycket för att få en bättre balans. Csongvai och Hove anser jag forfarande var onödiga värvningar även om de förstås gjort det bra i år.

Ingen kan säga något annat än att TB hade bra träffprocent på något äldre spelare, och att han var skicklig på att locka dem till oss. Han visste vad vi behövde för personligheter och egenskaper, och dessa spelare har nästan alla blivit väldigt bra. Uronen och Kakoullis undantag. Coullibaly och Diawara med förstås. Kanske glömt någon mer.

Det TB misslyckats med var det allra viktigaste, hitta talangfulla spelare som slår sig in i en startelva och sen kan säljas vidare för stora pengar. I den ålderskategorin har det varit väldigt dålig träffprocent, nära noll faktiskt. Gono, Wilson, Kazper, Stoch-rydell, Sandler osv. Det finns väl ingen i denna kategori som blivit lyckad än så länge. Sen kan det förstås ta tid med unga spelare så man kan ju avvakta några fönster till med att hela ge betyg.

Tyvärr är det ju framförallt att hitta de här spelarna som säljs dyrt som är väldigt viktigt. Och som många andra klubbar lyckats bättre med än oss, och det som bygger EK.

Därför har jag också svårt att ge något bättre betyg till Berntsen. Han kom in och gjorde mycket bra. Han var en bra röst och en bra ambassadör för AIK. Kanske hade laget gått bättre med honom som sportchef under hela året. Men jag tror inte några fler unga spelare slagit igenom vilket fortfarande hade gett ett väldigt stort driftunderskott. Vi hade heller inte slagit Mjällby förstås. Och Europaspelet blir bara spekulationer. Vi gick in med en väldigt fin trupp men spelade väldigt fegt. En dyrare 9a hade lagt ännu mer på rött, men ja kanske vi tagit oss till play off iaf. Gambling.

En helt odramatisk skilsmässa med TB tycker jag. Att fortsätta som i vintras kunde ha äventyrat hela klubben. Det är nya tider nu och det gäller att hänga med.