Originalet av inlägg:1506592
Redigerat:2025-11-08 12:31:00

@ Grinig gubbe
Jag sitter inte på alla svaren,men tänker lite så här
AIK identitet. Inte värdigt att bli alltför imponerad och snegla på hif/dif och vad de gör och därefter försöka slå de i vad de gör
Finns många andra klubbar i skandinavien att titta på också.
Bra vision är i mo inte att kasta ut allt vad TB och MT gjort som sopor och tro att talang och egenskaper som främs AI verktyg hittar i unga spelare kan bygga ett spel och en trupp som är konkurrenskraftig
När vissa pratar om långsiktighet verkar det som de är övertigade om att en grupp på 10-15 talet unga spelare som värvats kommer ge reultat.
Hantverket att bygga en trupp med spelare som bestått provet som grund verkar ha övergetts. Övertron på AI som verktyg lyser igenom. Och här anar jag en AIK hybris som starkt influerats av underdogsmentalitet. Typ" Vi måste bli bäst igen snabbt och med alla medel"
Så pratar man om långsiktighet,men egentligen andas desperation.
Där man borde ha byggt långsiktigt genom att ha ca hälften av truppen av 23´30+ spelare av annan kategori än unga spelare än de med "högt truppvärde" dvs ca 20 åringar med hög potentiell prislapp ,men osäker prestationsnivå på planen
Det finns olika sätt att praktisera långsiktighet
VD och styrelse borde vara ödmjuka. All skuld läggs nu på Berntsen och nya AI-drivna framtiden säljs in som enda vägen framåt.
AIK borde ta bägge dessa två ideer med sig,men ta en ny väg framåt,kanske en medelväg mellan dessa två och det rimliga är att FS och styrelsen kliver av för att både de och TB agerade fel .
Lite så tänker jag. Den väg som nu förespråkas liknar för mycket BW,s sista år och Manuel och 22-23 ,medans de norska/färöiska ideerna i m o innehåller mycket bra och nödvändiga inslag