Originalet av inlägg:1504338
Redigerat:2025-10-08 22:58:00
En tanke som jag gått och ruvat på ett tag gällande AIKs driftkostnader och driftunderskott
Ett räkneexempel:
JG har en månadslön på 200.000 SEK (inte säker på siffran men det är vad jag får vid googling - det ger en årskostnad (ink arbetsgivaravgift etc) på drygt 3,3 MSEK per år.
Hans sign-on bonus säger samma googling att han begärde 15MSEK vid förhandling Så låt säga att det var vad han fick.
Då borde väl(?) den bonusen periodiseras i driftkostnaderna under kontraktslängdens tid - 3,5 år .
Det belastar alltså driften med 15 / 3,5 = 4,3 MSEK per år.
Totalt belastar alltså JG driften med 7,7 MSEK per år.
Och denna post försvinner till år 2026.
Utifrån samma resonemang kan man addera kostnader för tex Benkovic och Saletros om vi för sakens skull antar att de lämnar i vinter. De sitter sannolikt på liknande lön som JG och iaf Anton lär ha fått en fet sign-on med sitt nya kontrakt.
Så tutti tutti för de tre spelarna är minskade driftkostnader med 20MSEK när de försvinner?
Någon som är insatt i fotbollsekonomi får gärna upplysa mig om jag tänker rätt eller fel kring ovan.
Och ja jag förstår att spelarna ska ersättas av andra spelare. Men det kanske snarare är så att de ska ersättas av Nissen, Geiger och Flataker spelare.