Originalet av inlägg:1502239
Redigerat:2025-09-19 20:36:00

/D-Mon

Jag vet inte om du åsyftade mig när du skrev om ”fantastiska sommarfönster” eller om jag bara fick klä skott för någon slags helhetsupplevelse du har fått av opinionen.

Men jag gillar profilen på spelarna vi tog in i Flataker, Zadok, Nissen, Olofsson, Kouame och Helm. Sedan återstår det självklart att se ifall dom är tillräckligt bra, men jag anser att tanken är helt rätt.

Jag menar inte att man ska spela bara unga spelare, men jag vill att man ska tvinga tränaren att spela unga spelare genom att inte ge honom tillräckligt med äldre spelare som står i vägen. Dom äldre spelarna vi har ska vara givna startspelare.

Jag personligen hoppas att stommen med äldre spelare nästa år är Nordfeldt, Joelsson, Sotte, Edh, Saletros, Csongvai och Tychosen.

Således hoppas jag att vi säljer Benkovic, Celina och Hove. Samt att vi avyttrar Dino, JG, Meja, Fesshaie, Bonde och Isherwood.

Hoppas att vi även säljer Mikkjal och tar in en 4 3 3 tränare då jag tycker att truppen passar bättre för den utformningen.

Nordfeldt
Tychosen Sotte Nissen Edh
Aron Saletros
Kouame
Zadok Filling VA

Reserver
Målvakt: Joelsson - Stark målvaktsuppsättning.

Ytterback: Ny, Geiger, Pavey - Här är det viktigt att nyförvärvet likt Edh är tillräckligt bra på båda kanterna för att tydligt konkurrera om en startplats på bägge positionerna. - Edhs skada spökar, om Edh inte spelar regelbundet hela hösten behövs två nya ytterbackar.

Mittback: Wilmer, Teribe, han från Monaco - Känns osäkert men här måste man lite på att scoutingen av ovan spelare är tillräckligt bra och att det är därför dom är här.

Innermittfält: Abdi, Redkin, Stanley, Kazper, Geiger, Järeteg - Här står vi otroligt starkt, därav att Hove, Celina och Dino inte har någon plats.

Yttrar: Taha, Helm - Återstår att se hur bra Yohanna och Helm är men jag tycker denna lagdel ser intressant ut. Och är trygg med lägstanivån Taha och Victor garanterar.

Forward: Flataker, Gono - Aningen tunt men jag vill inte ha Filling alltför långt ifrån speltid och en ny forward in skulle göra detta. Om Flataker håller? Jag vet inte, men jag tror att om han spelar regelbundet under våren så kommer han att vara försäljningsbar nästa sommar (20-25 miljoner) bara på ålder och att han spelar i AIK. Visar det sig att han inte håller då får man sälja och byta upp sig till sommaren. Alternativt att Filling tar platsen under våren och att vi då har honom som etta fram till sommaren och vi då säljer Filling och tar in en ny etta före Flataker.

Med en truppstruktur likt ovan där man gör plats för 5st unga spelare att starta så kommer vi i varje fönster att kunna sälja spelare för 60-200 miljoner. Jag är helt säker på att det är rätt väg att gå, det som Steele och Wisur har påbörjat. Sedan tror jag inte att vi kommer att få full utveckling på det dom gör så länge Mikkjal är kvar.

När vi säljer unga spelare och får in pengar så ska dom läggas på att köpa ännu bättre 17-20 åringar. Dom äldre spelare truppen har 5-7st ska vara givna startspelare och jag anser att Kribben, Sotte, Saletros, Edh och Aron alla lever upp till det kriteriet. Tychosen måste steppa upp för att kvala in, men han står under kontrakt och vi har brist på ytterbackar så han får vara kvar.

Klart Malmö har bättre trupp än ovan, men övriga lag tycker jag att vi ska kunna konkurrera med och detta till en mycket billigare peng än idag. Samtidigt som vi ger oss själva chansen att bygga upp vår ekonomi med regelbundna försäljningar, något som är direkt nödvändigt.