Originalet av inlägg:1491138
Redigerat:2025-06-03 08:42:00

Den sk 4-backen är endast när vi pressar vilket visar hur vi ville ”anfalla direkt” mot Sirius. Nu vet jag inte vad de sa i TS men anfallsspelet är ju helt och hållet byggt på vårt presspel istället för att som efter bytena kontrollera bollen själva på ett helt annat sätt.

Så Ambro ju helt rätt i att AIK bestämde sig för att anfalla direkt. Jag är bara väldigt skeptiskt till vårt val av anfallsätt.

Är väldigt nöjd över hur vi numera har ambitionen att pressa högt och att bollvinster högt upp är bra lägen att anfalla snabbt ifrån. Men när det blir vårt primära sätt att anfalla på istället för bara en del så blir det lätt såhär.

Hove med 5 mål på 10 skott? och inga assist är ju effektiv som fan och personifierar verkligen vårens AIK till 100 %. Han ger 100% men är helt usel i själva spelet med boll men har överpresterat poängmässigt sett till prestation.

Det intressant här är om det är en överprestation både av AIK och Hove eller om det bara är såhär det är med MT:s spelsätt. Det har gått för många matcher för att bara köpa de underliggande siffrorna.

Jag tycker MT fick tydliga svar om att det inte behöver ändras i formationen för att bli spelförande och vi har sett det när behov uppstått tidigare i år. Det handlar helt om att han ska vilja att AIK ska vara spelförande och visar det istället för att bara säga det.