Originalet av inlägg:1489130
Redigerat:2025-05-14 10:39:00
JG har visat sig betyda mycket för vår offensiv och Kakou stämplas redan som en flopp. Jag tycker det känns lite orättvist då han knappt fått spela och hur vår offensiv känns väldigt dåligt anpassad för en sådan djupledsgående spelartyp. Det såg vi redan med Pittas som var betydligt svagare under MT än under Berg.
Jag har faktiskt lite svårt att förstå tanken bakom värvningen då jag tar för givet att han värvades som en konkurrent till JG och inte ett komplement. Varför inte gå för en riktigt bra target istället? Sepciellt med Gono som next man in line.
Jag landar mer och mer i att börja se JG och Hove som ett anfallspar som behöver och kompletterar varandra trots att Hove spelar i en 10:a roll. JG som en väldigt bra länkspelare och som kan hålla i bollen och Hove som inte alls behärskar det trots hans position utan är en ren djupledslöpare och avslutare men från en lägre utgångsposition.
Fesshaie är den anfallaren som jag tycker bäst kan ersätta det JG gör men kanske inte längst fram i banan med en mittback i ryggen utan mer i en 10:a roll. Så jag landar i att det skulle vara riktigt intressant att se Celina och Fesshai bakom Kakou när JG inte kan spela. Förstå då tror jag vi får se om Kakou är tillräckligt bra eller inte.
Att vi släpper Uddenäs och Danilo i sommar känns väl som ganska givet och jag tror inte vi kommer ändra formation för att vi tar in en 17 årig ytter/10:a från Nigeria i truppen som redan har V.Andersson. Då hade vi redan gjort det bytet. Besirovic har löst wb platsen jättebra men en vänsterfotad offensiv wb borde vara prioritet i sommar. Gillar valen som Mjällby gjort att även ha fysiskt stora wb. Så profilen jag skulle leta efter är stora, snabba löpstarka ytteranfallare men som inte behöver ha gjort så mycket poäng i sitt nuvarande lag.
Nu finns det inget att klaga på gällande värvningen av Hove. Han är väldigt bra för den spelartyp han är men jag tror vår offensiv hade varit en nivå bättre om vi värvat en spelartyp likt Manne i Mjällby istället. Kanske kan Ayari bli den spelaren men jag är tveksam. Men han är en naturlig 10:a så 3421 passar han perfekt så blir väldigt intressant att följa framöver.