Originalet av inlägg:1489058
Redigerat:2025-05-13 11:04:00
Incontrista
Möjligtvis fel att kalla det utveckling då mindre ligor/klubbar länge arbetat med talangutveckling, så även vi.
Ska vi kalla det att vår liga blivit mer professionell istället och att fler klubbar gör bra saker? Många allsvenska klubbar satsar idag hårt på talangutveckling och att bygga kassa för att vara starkare över tid.
Tidigare räckte det ganska långt med att ha vår omsättning och en kassa på runt 30 miljoner. Nu gör det inte det längre.
Utvecklingen går dock mot att alla summor ökar, såsom det alltid gör och har gjort. Vi kan då inte fortsätta ha en kassa på runt 30-40 miljoner utan behöver ha kanske 100-150 miljoner för att kunna fortsätta med den kostnadsmassan vi har. Flera klubbar är uppe och nosar på dessa nivåer och mer därtill. Då behöver vinodlare stärka oss ekonomiskt där. När vi har kostnader som kräver att vi säljer spelare för kanske 50-70 miljoner på helåret år efter år för att täcka driftsunderskottet, då måste vi också se till att ha förutsättningar för att göra det.
Jag kanske uttrycker mig konstigt någonstans, även om jag själv inte har svårt att se vad jag menar.
Varför ska vi ha Uronen när han ändå knappt får spela? Och Edh snart är tillbaka? Vad är det som är ologiskt med det?
Jag är inte mot Uronen som person eller spelare, jag är emot att han togs in i sin ålder när vi har ett uppenbart behov av att spela in yngre spelare. Det var en position där vi hade kunnat unna oss en yngre spelare intill alla våra toppspelare i fembacken i övrigt.
Kakoullis visar uppenbart att han inte är en spelare för AIK och den uppställning/spelsätt vi har. Även om det kan ta tid att komma in i ett lag så bör man kunna kräva av en nia att han kan agera nia på ett liknande sätt som JG. Uppenbart är han inte den spelartypen och för mig är det helt uppenbart att vårt sätt att spela kräver en mer klassisk nia som kan måla fast bollen för att få upp laget. De flesta lag behöver det som inte spelar Tili-taka. Kakoullis är för mig en uppenbar felvärvning om han inte spelar intill JG. Det visar väl också att både Fesshaie och VA går före. Vissa minimikrav bör man ändå kunna ställa på en nia i vårt sätt att spela. Du får tycka att det är oseriöst, du kanske ser andra saker som gör att du tror han kan axla den rollen. Möjligtvis hade han kunnat spela på en kant i en annan formation.
Jag säger också Uronen och Kakoullis för att frigöra lön och få ut några kronor till kassan samt minska vägen för andra unga spelare.