Originalet av inlägg:1487740
Redigerat:2025-04-29 17:08:00
Några kommentarer om Berntsen och intervjun
A.
Utifrån vad han åstadkommit, vad som är allmänt känt om honom (inget klandervärt), och den föreslagna ersättningen är jag för närvarande på sidan att det var fel att ge honom sparken.
B.
Ni kan inte bilda er en korrekt uppfattning av en så professionell person utifrån den typen av intervju. Han kommer givetvis tala väl om sig själv. Det betyder inte att han har fel utan att intervjun skulle ha samma innehåll både om allt var helt sant och om han var AIKs sämsta sportchef någonsin.
De få saker vi kan få ut av intervjun är att han gillar AIK och inte vill ha någon strid med klubben. Samt någon beef med Wisur Hansen. Gott så.
C.
Om man nu har (enligt mig sannolikt felaktigt) bestämt sig för att ge honom sparken så är sättet det sker på det snällaste som går.
Han är chef med hög lön och säkert i förväg avtalat avgångsvederlag, kanske till och med full lön kontraktet ut. Han har inte den typ av anställningsskydd, vare sig juridiskt eller moraliskt, vanliga knegare har.
Beslut, möte, vänliga ord efteråt om ny strategi är så snäll man kan vara. Det elaka sättet hade varit tex. månader av otrevliga rykten och talande tystnad när journalisterna ställer vissa frågor. (spelar ingen roll om ryktena är sanna)
D.
Tidpunkten under året för att byta sportchef verkar vara den bästa. Nu får den nya lösningen maximalt med tid att ordna nästa fönster.
E.
Jag är för att upprepa (A) ovan inte alls glad över beslutet eller den annonserade inriktningen.
F.
Jag ogillar starkt ryktesspridning. Om det var någon skit som borde komma fram så ta blader från munnen. Om nån bara ogillar karn så hitta inte på saker och insinuera inte. Om det var något som kan ligga begravt så acceptera att det är så man gör ibland.
E.
Den nya inriktningen får främst utvärderas utifrån hur väl den faller ut.
Lycka till Berntsen.