Originalet av inlägg:1486264
Redigerat:2025-04-15 09:27:00

Steken

Nej jag lästa bara rapporter om den när han kom till AIK och beskrevs som Norling fotboll =) Men då menade man hans shape fotboll och inte Atalanta expriment.

För mig spelar det inte så stor roll vad han gjorde innan nu när man sett honom i AIK under en sådan lång tid. Det här är den fotbollen vi kommer spela och den är väldigt defensivt präglad. Det finns ingen knapp som bara är att trycka på genom att tex ändra formation och då plötsligt börja spela en offensiv som Kim Hellberg får sina lag att spela.

Men jag hoppas att din oro som jag tror de flesta delar om hur det kommer se ut mot annan typ av motstånd inte ännu är bevisad. Att försäsongen och cupen mer visar att laget inte är samspelt. Jag tror men framförallt hoppas att det går att spela såhär mot allt motstånd och att det genom ett sådant här modigt försvarsspel blir ett framåtlutat och offensivt lag precis som Atalanta men var offensiv byggs från defensiven och inte ur en kreativ uppspelsfas.

Det jag tycker är kul att se är att spelare som Fesshaie och Andersson när de spelat helt anammat spelsättet och inte tummar på det. Sedan har de spetsegenskaper som även kan komma fram trots det.

Jag tycker som sagt 343 är ett väldigt flexibelt spelsätt. Man får ut olika saker i de olika rollerna beroende på vilka spelartyper man väljer men grundkravet att alla gör samma jobb fortfarande prioriteras.

Vi har en enormt bred trupp så här blir det ju viktigt att dels ge spelare speltid men även kunna balansera om beroende på motstånd inom ramen som är satt.