Originalet av inlägg:1479943
Redigerat:2025-02-04 15:32:00

Ambro

Personlige har jag lika svårt för din retorik som jag har för politikers som exempel beskyller den andra sidan för inflationen och berömmer sig själva för att ha ”kommit ur den”. All logik, erfarenhet och macroperspektiv visar snarare att den enskilda personen eller partiet påverkar mycket lite som enskild parameter. Det är alltid ett teamwork med beslutsprocesser ovanför sportchef som avgör vad och hur en sportchef får agera. Under sportchef finns det ett team som utför och utbildar.

Den period du beskriver vad det knappast så att Rit-Ola satsade ungt och strategiskt för framtiden där Onde-Björn kom in och på ett år förstörde allt. Där den skinande riddaren Jens kom in och räddade upp. Jens förstörde ju också en hel del kapital kring mittbackssituationen. Han hittade Banguras. Yes. BW var med och byggde upp vår akademi.

2008-2009 hade vi snarare en oansvarig styrelse och VD om något. 2011 var Jens tvingad att lösa situationen med budgetalternativ. Det var snyggt jobbat i sig. Det du dock aldrig verkar släppa är att det där nog var en one-time-thing och inget man kan tro att man ska lyckas med hela tiden att lyckas lyfta in spelare från div1 som gör succé.

Samma sak runt 2017-2018 hade vi snarare en oansvarig ledning är sportchef.

I somliga delar är den oansvarig nu också, även om vi de senaste åren haft väldigt många kontrakterade unga spelare och plockat god frukt från vår akademi, så lever vi kanske lite väl riskabelt och kortsiktigt.

I sak håller jag med dig om att man bör skruva om saker truppmässigt strategiskt långsiktigt. Jag håller dock inte med dig om att det är sportchefens ansvar att ta såna beslut, inte om den sedan riskerar sparken om det inte bör frukt direkt. Då behöver en AIK-ledning stå upp för en sådan förändring, gå ut med den, stå upp för att det kan bli ett par ojämna år sportsligt men med syfte att kraftigt stärka ekonomin.

En sportchef i AIK som tilldelas en budget och en mer eller mindre skyldighet att helt eller relativt omgående prestera sportslig framgång kommer högst sannolikt inte agera som du önskar, om inte ledningen beslutar att så ska ske.