Originalet av inlägg:1472647
Redigerat:2024-09-07 13:26:00
Det här ämnet har varit igång länge och det är inte precis svartvitt. Man kan lätt dra argument och exempel på ena åsikten el den andra. Jag själv har suttit med på såna diskussioner och åsikterna är många.
Ta t ex medfödd talang. Finns det el inte och i s f när kan man upptäcka det?
Jag tror på att den finns, räcker se på mig själv, betraktar mig som en ohändig person. Svärfar sa nångång att alla kan träna upp sig och bli duktiga byggare Bob. Visst till en viss del men jag saknar motorik i vänstra handen. Det är fysik begränsning.
Kommer aldrig bli som honom.
Sen kan jag lägga andra personliga erfarenheter. Jag känner till många som idag spelar div1-2 och en del få på högre nivåer o jag har sett dem när de var barn. De allra flesta stack ut väldigt tidigt.
Det betyder inte att ALLA som stack ut då har blivit duktiga seniorer. Men det finns korrelation ändå.
Sen kan jag själv argumentera mot ovan från samma erfarenheter.
Jag har sett en del som jag upplevde skulle kunna vara duktiga i framtiden men blivit utstötta från fotbollen pga divers orsaker. T ex att tränaren inte gav dem tillräckligt med spel tid osv. De har tröttnat.
Jag har också sett några överraskningar. En del som inte alls stack ut då men har lyckats väldigt bra sen.
Så ”sanningen” är en kompott av många faktorer. Tom tur.
En del har talang men det är ibland/ofta svårt att se den tidigt.
Talang kan betyda olika saker, en del har lyckats fint för de har ett starkt psyke.
Man kan lyckas utan att ha super talang för det finns utrymme för det i livet . Sex Pistols kunde inte spela sina resp instrument så bra men de skulle säga- who give a fuck.
En del klubbar likt AIK väljer bort selekteringar, toppningar och smalare elitsatsningar för yngre.
Medan andra (framförallt i södra delar av Europa, tror jag) väljer extrem selektion.
Svårt att veta vilket sätt är bäst.
Jag föredrar ofta en mellanväg om det går.
Viktigt att inte missa spelare som Modric och Griezmann bara för att de var fysisk för små. Det är just såna spelare som har öppnat ögonen för klubbarna, att den tidigare syn och kraven från låt säg 80-00 talet haft också nackdelar. Dock hade de två en makalös talang…