Originalet av inlägg:991607
Redigerat:2015-07-30 22:59:00

Bojansfulamuche:

Problemet som jag ser det är att AIK antingen har en för dålig trupp där spelarna spelar på sin maxnivå men helt enkelt inte räcker till, eller att vi har en tränare som inte får ut max av truppens kvalitéer rent sportsligt och arbetsmässigt - eller en kombination av de båda.

Personligen anser jag att hela truppsituationen faller på Björns lott. Det är han som skall få ihop truppbygget såväl offensivt som defensivt och hitta den fina balansen som krävs för att gå långt i Allsvenskan eller i Europa. Till sin hjälp har han Tobias Ackerman som scoutningsansvarig. Detta har uppenbarligen inte fallit rätt ut de senaste 2 fönstren. Brustad, Haukur och Etuhu är 3 spelare som, med rätta, blivit kritiserade för sina insatser i AIK-tröjan.

I ett större perspektiv tycker jag dock att Björn och Alm helt och hållet missat backlinjesvärvningar de senaste åren. Ofori signades som vänsterback, trots att det var tydligt att han var central mittfältare (Nahom Ghidey talar om detta i ett avsnitt i Radio Råsunda). Lorentzson var inte en tillräckligt bra högerback i mitt tycke, men fick ändå vara ohotad på positionen en längre tid. Kenny Paveys återkomst har varit en injektion rent mentalt, men inte speciellt mycket sportsligt.

AIK har under en längre tid behövt defensiv stabilitet och detta har vi inte fått. Pertan har haft 1-2 säsonger han varit bra under de senaste 4 åren, Sonko Sundberg blandar och ger extremt mycket, Sauli Väisänen tycker jag har varit ett felköp, Haukur Hauksson en total miss, Martin Lorentzon gjorde en del mål men var defensivt katastrofal och så vidare och så vidare.

Jag tycker att Nisse och Milosevic är de enda spelarna under Alm-eran som faktiskt varit något att hänga i granen inklusive Pertans 1.5 - 2 säsonger där han gjort det fantastiskt.

Att Björn har missat den defensiva stabiliteten under en sån här lång tid är, för mig, en fruktansvärt stor gåta.