Originalet av inlägg:980426
Redigerat:2015-05-24 21:18:00

Finansekonomen
Att vara övertydlig är alltid på gränsen till oförskämt, i synnerhet när man vänder sig till personer över 14 års ålder. Risken är naturligtvis att någon inte snappar upp ens budskap, även när man ligger på övertydlighetens gräns...

Vad jag vill är att AIK, som har turen i oturen att spela i en liga i ett land där majoriteten av alla lag och tränare är extremt dåligt uppdaterade med den moderna fotbollens realiteter försöker vara... hur ska jag säga, ANINGEN mindre dåligt uppdaterade. Jag kräver/förväntar mig/hoppas absolut inte på något revolutionerande, bara någonting som är aningen mindre insnöat än det allsvenska genomsnittet.

AIK har val att följa något slags Stuart Baxter-spår in absurdum (inte minst därför att hans fotboll var ganska gammalmodig redan för 17 år sedan). Om Alm inte skulle få förnyat förtroende är man nästan skraj för att hans efterträdare blir en random 40-åring som varit brudsvenn till brudgummen vid Stuarts dotters bröllop.

Vissa (ganska stora) delar av AIK lider av en Baxter-fetichism som med nödvändighet kilar in sig i processen varje gång vi ska utse en ny tränare. Det är just därför man inte vågar tanken fullt ut vad som händer om vi fortsätter spela så illa att Alm tvingas lämna sin post. Sannolikheten att han ska ersättas av något som "känns AIK" och som inte följer det gamla spåret är så liten att man frestas att tro att det är lika bra att fortsätta med Alm vad som än händer.

I väntan på att hela klubbens mentalitet blir mindre insnöad och provinsiell. Det kommer att hända en vacker dag - AIK är trots allt AIK - men det kan ta jävligt lång tid och kosta oss väldigt mycket mer lidande innan processen är klar.