Originalet av inlägg:976224
Redigerat:2015-04-28 16:38:00

Jag tycker nog som de flesta som inte (heller) är helt hardcore att:

1. NA är betydligt bättre som arena när man väl är inne på arenan, jämfört med Råsunda. Det enda (enda!) jag tycker är sämre med själva arenan är frånvaron av solljus, dvs att takhålet är för litet.

2. Att arenans läge är rätt mycket sämre än gamla Råsunda. Jag gillar inte pendeltåg i allmänhet och framförallt inte trängseln.

3. Vägen till arenan är tråkig och lite för lång. Jämfört med Råsunda kom man ju upp direkt vid arenan och kunde höra sånger så fort man steg utanför stationen.

----
Så vad kan man göra?

1. Hålet kommer inte förstoras och arenan kan finjusteras till det bättre med tex än bättre kioskutbud.

2. Detta tror jag, likt tidigare skribenter, kommer få ett stort lyft med nya MOS och gula linjen. Ett STORT lyft. Lägg därtill att det tillkommer p-platser framöver.

Jag tror vi kommer få ta del av betydligt större andel turister som passar på när de ändå är där. T-bana till området kommer göra jätteskillnad.

3. Vägen till arenan kommer ju förkortas när t-banan byggts. Snart så kommer ju också det bli en normal väg dit och inte genom en byggarbetsplats. Då kommer förhoppningsvis vägen kantas av lite uteserveringar och barer men det vet inte jag.

Jag tror det mesta som är svårt med NA just nu stavas kultur. Kultur kring ett område byggs inte på en dag men tids nog kommer man återkomma till samma dunge vid Råstasjön och dricka sin öl, gå förbi samma hak och hälsa på polarna på vägen dit samt erinra sig hur man badade i en viss fontän vid SM-guldet 2017.

Denna kultur kan vi endast bygga själva.