Originalet av inlägg:976195
Redigerat:2015-04-28 14:37:00

Återigen - talar vi marginalåskådare så är garanterat arenaupplevelsen lika viktig. De allra flesta inkl. jag själv var övertygade om att NA skulle bli en kanonarena, men förhoppningarna kom på skam. Det är ju ingen fotbollsstadion utan en hall med takglugg och mediakub. Jag går enbart dit för att AIK tillsvidare spelar där, men har aldrig någon längtan annars. Stor skillnad mot exempelvis Bernabeau/Madrid, Olimpico/Rom, San Siro/Milano, La Luz/Lissabon m.fl. som jag alltid besöker i samband med att man är i stan.

För sällanbesökare är det utan tvekan lättare att locka med Stockholmsarenan. Du kan sitta på någon av söders många pubar eller restauranger och 20 min senare vara på plats. Till NA i ingemansland är det nära nog hopplöst att locka med någon om man så bjuder på inträdet och de marginalare jag känner som varit där vill helst inte tillbaka. Det här är alltså mina erfarenheter och inte menat som något flummigt dissande i största allmänhet.

Att Sveriges NA inte utstrålar en attraktionskraft i sig är tråkigt och så mycket hade kunnat göras bättre. Ingenting i området skvallrar om att här ligger vårt fotbollstempel, frånsett några skitiga gatuskyltar på sniskan. Ingen konst, ingen färgläggning, inga statyer eller monument som berättar Sveriges och AIK:s fotbollshistoria. Kort sagt helt overkligt trist. Jämför t.ex. med Allianz Arena i Munchen där det känns i ådrorna redan då man stiger på tåget inne i stan. Jag erkänner gärna att jag är en sann arenafetischist, men känslor är en så stor del av ett idrottsevenemang. Det har samtidigt inget som helst att göra med vilken stjärnkock som sålt sitt namn till en logebuffé.