Originalet av inlägg:976045
Redigerat:2015-04-27 14:15:00

AmAbrosini

Självklart är det så det har kablats ut, det ser bra ut på pappret men det ska även övertygas på fotbollsplanen.

Jag tycker jag kan se en hel del brister i Etuhu.

När han spelade som mest (hel match) var i derbyt mot bajen, inte för att överdriva men så länge det inte är ett närkampsspel där bollen är i närheten så kan han inte sätta press, eller hinna ikapp andra mittfältare med någorlunda tempo i kroppen på ett sätt som Blomberg/Ofori/Panos kan göra i dagsläget, de kan sätta press men även en gemensam lagpress.

Nickspelet och Duellerna (när han väljer att satsa) imponerar det köper jag, men samtidigt sätter han inte någon lagpress med övriga mittfältare tillsammans och därför blir mittfältet för utdraget mellan Etuhu och övriga lagspelare, och det är på grund av avsaknaden av kondition, han orkar i ärlighetens namn max 30 min om han verkligen springer "normalt" och då har han en position som kräver stor löpvilja (han har velat sitta på mittbackarna och bara vänta där) och även om han är på rätt sida om bollen, så kommer motståndarna lätt igenom övriga två mittfältare eftersom de är i underläge och mittfältet håller för stora marginaler (se bajen matchen där vi inte hade en chans i mitten) och fick slå långt eller via kanterna.

Jag spelar alla dagar i veckan med två "defensiva" som kan spela fotboll och vara kreativa trots sin roll i form av Ofori/Panos som är mer "allround" och tvåvägs.

Sen tror jag inte ett öre på att Dickson valde AIK för att han vill vinna titlar och sökte utmaningar, utan just för att hans flickvän är härifrån och att partylivet i Visby charmat en del och med tajmingen av att vi vela ha honom.

Han kommer inte spela många matcher, jag tror han själv inte vill eller kommer spela så många matcher, utan är här för att som sagt påbörja sitt nya liv och tjäna pengar med stil, dvs göra allt underbart överallt utom på tävlingsmatcher.

De två sista styckena är min egna känsla och tolkningar av situationen, jag hoppas jag har innerligt fel om det i alla fall.