Originalet av inlägg:975935
Redigerat:2015-04-26 20:30:00

890622

Tror det kan bli en fördröjningseffekt på publiken. Den kommer när hypen rullar på.

Annars finns nog ingen enskild anledning. Man kan t ex säga att det beror på ekonomin (tre hemmamatcher plus ett derby på en månad blir lätt en tusenlapp) men med en löning mellan så klarar nog de flesta att se åtminstone två eller tre av fyra matcher. Man kan även påstå att NA är så instängd och man vill inte sitta inne när solen gjort comeback men så klaustrofobisk är inte arenan, trots en idiotisk jumbotron. Man har även resten av dagen på sig att lapa sol, särskilt när matchen börjar 17:30.

Kanske att det har kommit ett litet överflöd av matcher. Det här var femte matchen på 20 dagar. En match var fjärde dag och en ny match om tre dagar. Det gör liksom inget om man missar en match, det kommer snart en ny (och snart är det ju ett hypat derby, varför bry sig om annat?). Man hinner inte vänta och längta lika mycket som om det var en match i veckan. Det hinns inte byggas upp någon hype kring matcherna, jag tror de flesta inte riktigt har koll på när nästa match är utan det blir "oj, är det imorgon? Ska se om jag kan...". Förr visste man att det gick 12-14 dagar mellan varje hemmamatch och matcherna spelades lör-mån (ibland tis). Nu kan matcherna komma lite när som helst.

Samtidigt så verkar inte bajarna ha det problemet så det är nog också en dålig ursäkt.

Jag tror att det kanske är så pass enkelt att AIK:are har blivit bekväma. Vi har vant oss vid att vinna publikligan, ha bäst tifon osv. Malmö har försökt utmana lite senaste två åren men de har utmanat sådär lagom. Ganska lätt att ta igen. Nu kommer Bajen och storsatsar. Nu gäller det för AIK:are att rannsaka sig själva och anta utmaningen.