Originalet av inlägg:954519
Redigerat:2014-10-23 14:57:00

Spelarn:

Håller med, det är en intressant fråga det där.

Jag tror att det beror på i vilken situation klubben är i. Hade det varit så att klubben var på ruinens brant och konkurs var nära och så hade man kunnat välja mellan att plocka in en duktig kille på finansavdelningen vs att plocka in exempelvis Johan Mjällby, så är valet ganska självklart.

Hade klubben istället haft en mer stabil situation så kanske det hade varit mer aktuellt att plocka in trotjänare. Sedan tror jag inte att Johan Mjällby, i det aktuella fallet, hade varit optimal som en del av ekonomiavdelningen inom AIK, men det är ju bara ett exempel.

Dessutom så tycker jag att det är viktigt att man skall kunna säga stopp någon gång också. Tänk om Ivan Obolo hade fått ta över marknadsföringen i AIK. Det hade varit ett korrekt beslut i mina ögon. Men om det visar sig att marknadsavdelningen går skitdåligt efter typ 2-3 år, så måste man kunna säga att man skall gå åt olika håll. Det gäller att vara professionell i alla lägen, oavsett om det är Finansekonomen eller Johan Mjällby som sitter på ekonomihyllan, så att säga.

Dessutom tycker jag att man måste hitta den optimala rollen för en trotjänare och inte anställa bara för att det är en trotjänare. Det är lite som att sätta in en vänsterback i anfallet och tro att vi skall göra massa mål. Exempelvis Tjerna i CSR-rollen, som väl inte var helt optimalt kanske.

Nåväl.