Originalet av inlägg:949911
Redigerat:2014-09-22 22:31:00

Scholes:

Visst är det någonting naturligt, absolut. Därför är det så oerhört viktigt att man verkligen jobbar emot detta. För att minska stressen och istället intala laget om att det går att vända matchen. Inställningen var snarare att leva på medveten desperation, vilket uppenbarligen inte inte rätade ut frågetecknen i andra, tyvärr.

JacobAIK:

Absolut. Jag håller med dig kring att Andreas Alm känner gruppen väl. Därmed inte sagt att han alltid gör rätt, säger rätt eller ställer upp sin taktik rätt varje gång - däremot gör han allting det han gör utifrån det sättet som han tror att laget kan hantera och optimera sina chanser att vinna matchen.

Att du och jag föredrar olika sätt att hantera situationen i omklädningsrummet inför en andra halvlek, det ser jag inte som någonting konstigt. Vi människor har olika preferenser och det är inte mer än så, egentligen. Därmed inte sagt att jag vill ha någon dödsgrävarstämning, absolut inte, men snarare mer upphöjt kring det faktum att spinna vidare och ge pushande kommentarer och få alla spelare och ledare i omklädningsrummet att sträva åt samma håll och verkligen få alla att tro på en vändning i andra halvlek - den känslan fick jag verkligen inte.

Jag menar inte bokstavligen att vi kall "fortsätta pumpa" eller "fortsätta köra". Om du läser det jag skrev efter dessa 2 citat, så skrev jag att man EFTER att ha lugnat ned stämningen och grabbarna, så skulle man komma med de nya taktiska direktiven. Det handlar otroligt mycket om psykologi och om hur man angriper varje specifik situation. Att istället med, en för mig, stressad pedagogik och stämning i omklädningsrummet, försöka ge nya taktiska direktiv, skulle nog snarare stjälpa än hjälpa. Men det är bara min åsikt.

Sedan håller jag inte med dig kring den taktiska biten. Visst, Pertan gjorde det stundtals helt okej ifrån "spelfördelarrollen" som Milosevic oftast brukar inneha, men jag är helt övertygad kring att AIK hade kunnat sköta sitt spel betydligt bättre än vad man gjorde ifall man hade förändrat det taktiska åt det hållet som jag nämnde det. Malmö FF klarar av det med Adu som den som faller ned (Moro i vårat fall) och samtidigt ha Borges en längre bit upp i planen. Nu tycker jag förvisso att Malmö har en bättre trupp än AIK, men just kring mittfältspositioneringen i uppspelfas så tycker jag att Adu/Eriksson och Moro/Borges är jämnlika och borde klara av uppgiften med liknande resultat.