Originalet av inlägg:934945
Redigerat:2014-07-30 09:32:00

>>super-g

Du målar fan på väggen.
Vi vet ingenting idag om hur det ser ut när AIK:s kontrakt med Friends går ut 2022. Men om vi någon kan ska kunna ha en bra förhandlingsposition, så måste vi naturligtvis se efter vilka alternativ det finns. Om det ändå inte blir någat av att skap en egen arena, så har de arbeten som läggs ner kring detta ändå inte varit bortkastat. De lösningar vi hittar kan vi ha nytta av ändå.
I dagens läge, 8 år innan AIK ska tåga in på en plan någonstans i Stockholmsområdet för att vinna allsvensk 2023, kan vi förutsättningslöst bolla idéer. Senare kan dessa idéer leda till ett förslag som vi kan samarbeta med kommuner och andra klubbor om att förverkliga. Inser vi att det inte går att hitta något bra alternativ till redan befintliga arenor i Stockholms, so what?
I nuvarande läge är det ju bra en fördel om vi inte är överens om varken utformning av arenan, palts där den ska byggas eller hur vi ska finansieras.
Det är ju nu idéerna ska kunna flöda fritt.
Jag tycker därför att vi supportrar borde starta ett forum för att redan nu ta fram alternativ för AIK fotboll. Det sak naturligtvis vara ett öppet forum, med en hemsida där konkreta planer kan utformas och diskuteras. Där kunniga AIK-supportrar, arkitekter, ekonomer, ingenjörer och fotbollsnördar som jag själv ska kunna publiceras skisser, eknomiska kalkyler och andra beräkningar eller visa hu man löst arenafrågan på andra håll i värden.
Det är de närmaste åren vi har möjlighet att ta fram bra förslag. På 2020-talet är det för sent att börja den diskussionen.

>> PAL

Jo, Sumpans IP vore ett idealt läge, tydligen finns restriktioner för byggande där. Men det borde inte hindra oss från at ta fram idéer om hur en anläggning där skulle kunna utformas. Kanske kommer läget vara ett annat om sex, sju år. Att kommuner inser att det finns ett väldigt bra förslag.
Skytteholm vore ju ändå bättre, men Solna kommer aldrig att kunna acceptera en konkurrent till Friends inom sin kommun. Men varför inte spåna även om det alternativet . Nu ska vi kunna hålla alla bollar i luften. Lex Mutumba.

Se f ö mitt inlägg 2014-07-29 19:53:00

tegang