Originalet av inlägg:915059
Redigerat:2014-04-23 17:15:00

Tycker det var intressant att se Atletico spela igår.

Deras uppställning påminner ju om vår. En 4-4-2 fast med två väldigt offensiva yttrar. Två forwards där den ena droppar ner och spelar djupliggande medan den andra ligger på topp.

Till saken hör - ok jag ber om ursäkt för att jag upprepar mig nu - att man använder sitt centrala mittfält på ett helt annat sätt. Backlinjen jobbar upp bollen till det centrala mittfältet som sedan driver bollen fram till sista tredjedelen (med hjälp av yttermittfältare som går in mer centralt och hjälper till) - för att sedan välja att portionera ut bollen sista tredjedelen på kanterna.

Ni gjorde Chelsea en bragdmatch rent taktiskt defensivt när man parkerade bussen, så Atletico fick inte så mycket klara målchanser. Däremot gillar jag hur man spelar.

Jag har hela tiden hävdat att jag tycker bollen ska spelas för och främst via vårt centrala mittfält med Borges som dirigent, gärna med hjälp av våra yttrar i uppbyggnadsfasen som kanske går in lite mer centralt istället för att stå längst ut på kanten och vänta på en pass.

När vi sen kommer till sista tredjedelen, då kan man bredda spelet och spela ut den på kanterna. Detta ger även stor chans till att utnyttja ett mer effekt djupledsspel.

Så som det ser ut nu, och som det även gjorde förra säsongen är att:

1. Milo kliver upp och spelar bollen över vårt centrala mittfält och ut på kanten direkt.

2. Vårt centrala mittfält hämtar bollen från backlinjen och spelar snabbt ut den på en ensam ytter. Sen stannar spelet / helt beroende av att vår ytter drar sin gubbe.

Anledningen till att vi vann mot APA var för att vi vann den centrala mittfältskampen och för att Panos/Borges tilläts ha lite jävla boll.