Originalet av inlägg:914509
Redigerat:2014-04-21 16:38:00

Min teori är ganska enkel faktiskt. Jag tror, och detta är min ytterst objektiva åsikt, att det är Alms trixande med startelvan som förstör vår försäsong och i sin tur vår säsongsinledning. Vi avslutade inte säsongen med en garanterad startelva och under uppehållet värvade vi dessutom in några nya killar som vill in och plocka åt sig en startelva.

Uppehållet har alltså inte präglats av en "Nu jävlar ska vi lära oss hur man spelar tillsammans" mentalitet utan snarare "Jag måste prestera individuellt så jag är garanterad en startplats".

Detta fortsätter även in i säsongsinledningen där spelare hellre visar upp sina trollkonster individuellt än att offra sig för laget, för Alm har visat att han alltid spelar den för dagen formstarkaste spelaren.

Ta Quaison tillexempel. Många nämner hans insats igår som en katastrofal förstahalvlek och en lysande andra. I själva verket gör han ungefär samma sak i båda två. Den stora skillnaden är att han i första möter en pigg och inspirerad ytterback medans i andra möter en betydligt tröttare och mer ängslig kille. Då får han ett momentärt jätteövertag som faktiskt försvinner så fort Norrköping gör sitt byte. Poängen är, i båda halvlekarna försöker han utmana, slå sin försvarare, sätta snygga knorrar i bortre krysset etc. Vilket för all del är något vi behöver, men du ser honom sällan spela för laget utan fokuserar mest på sin egen insats. Och så tycker jag många av våra killar agerar.

Och detta faller alltså, i min mening, på den mentaliteten Alm har skapat i omklädningsrummet. Och om denna teori stämmer så måste hierarkin i omklädningsrummet ändras för att vi ska komma på rätt spår igen, och det har jag svårt att se att vi ska kunna åstadkomma med Alm.