Originalet av inlägg:1521535
Redigerat:2026-08-02 22:44:00

Håller med vad en del skriver, vi har haft marginalen med oss och haft otrolig utdelning på våra kontringar i ett par matcher på slutet. Mot GAIS i andra halvlek tycker jag dock vi klarar av att även översätta bollinnehav till offensiv dominans vid ett par tillfällen och det andra målet där är ju ett rent skolboksexempel hur man rullar upp en motståndares backlinje.

Däremot händer det ju för sällan, och idag var det högre tempot och rörelsen helt bortblåst. Givetvis saknas dirigenter som Ayari och Kouame något enormt idag sett till förflyttningarna och finessen de bidragit med efter uppehållet och vi har en alltför för tunn trupp för att ersätta dem i en match som denna. Och när de centrala kreatörerna är borta har vi inga yttrar kvar som kan ta över den delen heller längre för alternera med ett rakare eller bredare spel.

Det som bekymrar mig mest är nog bristen på tydlig succession just nu. Är Abdi på utgående kontrakt återigen det enda alternativet att slänga in när det än en gång låser sig på mitten? Borde inte Shilla fått sina minuter när våra två ordinarie kreativa mittfältare är skadade, eller när är tanken att han ska börja skolas in? Vi har säkert inte råd att ersätta Celina och Yohanna med direkt motsvarande kvalité, men varför har vi inte lyckats kontraktera några ersättare som över lite tid kan spelas in och ta nästa steg?

Vi har hastigt och lustigt lappat och lagat med dyrbara kvotplatser i mittförsvaret men tycks inte alls ha samma prioritet för de vi tappat offensivt. Till vänster har vi haft alternativ och som givetvis ska få chansen, men hur kan vi stå här en bra bit in i fönstret utan ett enda alternativ till högerytter när nya 4-2-2-2 låser sig?

Ja ja, fönstret är inte stängt än och jag är helt tillfreds med om detta blir ett mellanår men samtidigt vill jag gärna se att vi visar en röd tråd och verkligen ger oss chansen att skapa en god grund inför nästa säsong och med spelare som över lite tid kan ge oss mer spets för annars står vi inför ett nytt mellanår även 2027 där vi ska fortsätta lappa och laga där det läcker som mest.