Originalet av inlägg:1514350
Redigerat:2026-04-06 09:00:00

Det kändes som att det inträffade ett paradigmskifte på NA igår. Vår klubb, som tyngts ner av en destruktiv fotbollsideologi i decennier, visar plötsligen ambition och mod.

Under alla mina år som supporter har jag nästan aldrig kunnat använda ordet Smokinglir annat än sarkastiskt, men första halvlek igår så var det just det vi bjöds på, med Yohanna snurrandes med backarna som en annan Kurre Hamrin.

Vad det konkret betyder att AIK släppt handbromsen är att det uppstår ett helt annat tävlingslandskap i Allsvenskan. AIK:s potential är oöverträffad i svensk fotboll och den dag vi börjar utnyttja den på ett rimligt sätt så kommer vi att bli ostoppbara. Det har jag alltid hävdat, och just därför har jag haft så svårt för alla processinriktade tränare som vi fått dras med under 00-talet.

Jag kan se paralleller till när Pep Guardiola tog över Barsa sommaren 2008. Klubben var modstulen efter en riktigt svag sista säsong under Frank Rijkaard och det fanns viss skepsis mot valet av Pep. Och det blev inte bättre av att man torskade första ligamatchen mot Numancia (har jag för mig); reaktionerna liknade de som uppstod efter vår förlust mot VSK. Men efterhand växte Barsa ut till det kanske bästa laget i historien, med en spelstil som var oemotståndlig t o m för den mest inbitne madridista.

Den stora skillnaden var att Barsa bar på Johan Cruyffs DNA, där den passningsinriktade anfallsfotbollen aldrig riktigt ifrågasatts (förutom under Radomir Antic i början av 00-talet), medan vår identitet med tiden blivit den motsatta. Och det är det motståndet som José förr eller senare kommer att tvingas konfrontera, när vi förr eller senare åker på en förlust som på något sätt kan härledas till "offensiv naivitet".

Ytterst få lag i fotbollen klarar av att inte vara naiva i ena eller andra riktningen (MAIF ifjol var ett strålande undantag), men om man ska välja mellan att vara offensivt naiv och defensivt naiv så är det första att föredra, eftersom det tillåter spelarna att utvecklas, medan defensiv naivitet inte har några som helst fördelar.

Vi kanske inte tar SM-guld i år och kanske inte nästa år heller, men något mäktigt har satts i rullning efter decennier av stiltje och det kan visa sig att krafter som ingen annan klubb i landet ens kan ana har satts i rullning.